Bisnes

Ford Menutup Kilang Amerika Selatannya di Brazil

5,000 pekerjaan hilang.

Ford Motor Co. akan menghentikan pengeluarannya di Brazil pada tahun 2021 sebagai sebahagian daripada rancangan penstrukturan semula yang bertujuan untuk mengurangkan kos dan meningkatkan kecekapan, kata syarikat itu Isnin petang. ‘Ford Brazil’ adalah anak syarikat Brazil dari syarikat automotif Amerika Ford Motor Company yang ditubuhkan sekitar 101 tahun yang lalu pada 24 April 1919. Januari 2021 ini, Ford menghentikan pengeluaran kenderaan mereka di Brazil. Loji Camaçari, Bahia dan Taubaté ditutup serta merta.

Penyusunan Semula

Syarikat itu menutup segera dua kilang dan yang ketiga pada akhir tahun, yang menjejaskan kira-kira 5,000 pekerja, jurucakap T.R. Reid memberitahu wartawan semasa persidangan telefon. Ini adalah sebahagian dari rancangan penstrukturan semula USD11 bilion jangka panjang yang dimulakan oleh lama CEO Jim Hackett.

Ford telah kehilangan ratusan juta dolar di rantau ini. Kenderaan yang dijual di Brazil akan terus datang dari Argentina, Uruguay dan pasaran lain, kata syarikat itu dalam siaran media mereka.

Model Baharu

Khidmat Ford rantau ini akan dikendali dari portfolio produk globalnya, termasuk beberapa barisan kenderaannya yang paling popular seperti pickup Ranger serba baharu yang dibina di Argentina, Transit van baharu, Bronco dan Mustang Mach 1, dan merancang untuk mempercepat pengenalan beberapa model bersambung dan elektrik baharu. Ford mengekalkan operasi sokongan pelanggan sepenuhnya dengan penjualan, servis, bahagian aftermarket dan sokongan jaminan di Brazil dan Amerika Selatan. Ford juga akan mengekalkan pusat pengembangan produknya di Bahia, tempat pembuktiannya di Tatuí, São Paulo, dan ibu pejabat wilayahnya di São Paulo.

Ford Troller_2020_rear
Ford Troller_2020_off road
Ford Troller_2020_front seats
Ford Troller_2020_dashboard
Ford Troller_2020_side view
Ford Troller_2020_driving in highway
Ford Troller_2020_driving in mud
Ford Troller_2020_front

“Dengan lebih dari satu abad di Amerika Selatan dan Brazil, kami tahu ini adalah tindakan yang amat sukar, tetapi perlu, untuk mewujudkan perniagaan yang sihat dan lestari,” kata Jim Farley, presiden dan CEO Ford. “Kami beralih ke model bisnis yang ringan dan ringan bererti terpaksa menghentikan pengeluaran di Brazil dan melayani pelanggan dengan beberapa kenderaan terbaik dan paling menarik dalam portfolio global kami. Kami juga akan mempercepat membawa pelanggan kami manfaat sambungan, elektrik dan teknologi autonomi untuk menangani keperluan kenderaan yang lebih bersih dan selamat dengan cekap ke masa depan. “

Ford mengatakan ia akan segera memulakan kerja rapat dengan kesatuannya dan pihak berkepentingan lain untuk rancangan yang adil dan seimbang untuk mengurangkan kesan penghentian pengeluaran.

Kesan

“Pasukan Amerika Selatan kami yang berdedikasi membuat kemajuan yang signifikan dalam membalikkan operasi kami, termasuk menghentikan produk yang tidak menguntungkan dan keluar dari perniagaan trak berat,” kata Lyle Watters, presiden Ford South America dan International Markets Group. “Selain mengurangi biaya di seluruh bisnis, kami melancarkan Ford Ranger Storm, Territory dan Escape, dan memperkenalkan perkhidmatan inovatif untuk pelanggan kami. Walaupun usaha-usaha ini meningkatkan hasil selama empat suku terakhir, persekitaran ekonomi yang tidak menguntungkan dan beban pandemi tambahan menjelaskan bahawa lebih banyak lagi yang diperlukan untuk mewujudkan masa depan yang berkelanjutan dan menguntungkan. “

Ford secara aktif menilai perniagaannya di seluruh dunia, termasuk di Amerika Selatan, membuat pilihan dan memperuntukkan modal dengan cara yang memajukan rancangan Ford untuk mencapai syarikat 8 peratus yang disesuaikan

“Kami akan bekerja dengan bersungguh-sungguh dengan union pekerja, pekerja dan pihak berkepentingan lain untuk mengembangkan langkah-langkah untuk membantu menangani kesan sukar dari pengumuman ini,” lanjut Watters. “Saya ingin menekankan bahawa kami berkomitmen untuk wilayah ini untuk jangka panjang dan akan terus memberikan sokongan penuh penjualan, perkhidmatan dan jaminan kepada pelanggan. Terutama sekali ketika kami memasarkan rangkaian kenderaan SUV, pickup dan kenderaan komersial yang bersambung dan elektrik yang menarik dari dalam dan luar wilayah. “

Watters menambah bahawa, sebagai tambahan kepada produksi Ranger generasi seterusnya dan kedatangan Bronco, Mustang Mach 1 dan Transit van, Ford merancang untuk mengumumkan model baharu yang lain, termasuk kenderaan plug-in baharu. Ini termasuk memperluas perkhidmatan yang terhubung dan memperkenalkan teknologi automatik dan elektrik baharu ke Amerika Selatan.

Ford akan terus memberi kemungkinan alternatif yang munasabah bagi pihak yang berminat untuk mengambil alih kemudahan pengeluaran yang ada.

Previous post

Panduan Untuk Membeli Ford Mustang Terpakai

Next post

Triumph Speed Triple 1200 RS Pesaing Terbaharu Segmen Hypernaked

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *