Bisnes

SsangYong Motors Menuju Kebankrapan

Memfailkan court receivership setelah gagal membayar hutangnya.

Jenama kereta ini mempunyai sejarah yang bermasalah selama bertahun-tahun dan bahkan di Malaysia, kemajuannya dihentikan beberapa kali oleh masalah kewangan di negara asalnya. Kini dengan berita yang mengecewakan ini, pemilik di Malaysia akan tertanya-tanya bagaimana mereka akan menguruskan alat ganti dan sebagainya.

Pada bulan April tahun ini, pemiliknya, Mahindra dan Mahindra, memutuskan bahawa ia tidak akan melabur lagi ke dalam jenama SsangYong. Pembiayaan itu diperlukan untuk rancangan elektrifikasi SsangYong. SsangYong telah merancang untuk melancarkan varian Korando elektrik sepenuhnya dengan jarak 450km di pameran motor Geneva, yang akhirnya dibatalkan kerana COVID-19. Pada waktu itu juga ada hutang USD74 juta den gan Bank Pembangunan Korea yang perlu dipertimbangkan.

SsangYong Tivoli_front view

Walaupun terdapat beberapa pembuat kenderaan bertuah di luar sana yang mendapat keuntungan besar akibat wabak ini, banyak pengeluar kereta lain agak teruk kerana kejatuhan penjualan yang disebabkan oleh kemerosotan ekonomi yang dialami pada tahun yang bergejala ini. Salah satu pembuat kenderaan ini yang mengalami beban terbesar pada tahun 2020 adalah SsangYong Motors yang sudah bermasalah, baru saja mengajukan permohonan court receivership pada Isnin. Bulan Ogos yang lalu, syarikat itu ke mahkamah sekali lagi setelah 11 tahun menghadapi masalah kewangan.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh SsangYong, pengeluar kereta Korea Selatan telah gagal membayar pinjamannya berjumlah kira-kira ₩60 bilion (RM 220 juta). Pada 14 Disember lalu, kira-kira separuh daripada pembayaran pinjaman sepatutnya dibayar kepada Bank of America Corp, dengan ₩20 bilion (RM 74 juta) dan ₩10 bilion (RM 36 juta) masih terhutang kepada masing-masing JPMorgan Chase & Co dan BNP Paribas.

Dari Januari hingga November 2020, SsangYong hanya berjaya menjual 96,825 kereta di seluruh dunia. Ini menunjukkan penurunan penjualan sekitar 20% dari tahun sebelumnya.

Keputusan untuk memfail prosedur court receivership ini dibuat kerana pembuat kenderaan tersebut menjangkakan gangguan besar dalam operasinya kerana kegagalan mencapai kata sepakat dalam melanjutkan tarikh akhir pembayaran pinjamannya dengan bank asing. SsangYong juga telah memfail program sokongan autonomous restructuring, yang memberi masa hingga tiga bulan kepada perusahaan untuk berunding dengan pihak berkepentingan, termasuk pemiutang untuk menyelesaikan masalah, dan dengan itu menunda keputusan pengadilan mengenai hal ini.

Walaupun kerajaan Korea Selatan telah menyalurkan paket rangsangan kewangan berskala besar kepada industri yang teruk akibat wabak itu, banyak penganalisis percaya bahawa SsangYong tidak akan menerima banyak, jika ada, bantuan kerajaan ini. Ini kerana pembuat kenderaan ini secara teknikal, merupakan syarikat yang mempunyai pelabur asing.

Konglomerat automotif India Mahindra & Mahindra memperoleh 74.65% kepentingan dalam syarikat automotif Korea Selatan ini yang near-insolvent pada tahun 2010, dengan harapan menjadikan syarikat itu berkeuntungan menjelang 2022. Sebenarnya, $420 juta (RM1.7 bilion) dilaporkan sudah disalurkan kepada SsangYong oleh pemegang saham majoriti semasa untuk mengubah status jenama.

Namun demikian, itu tidak berlaku setelah kerugian operasi 15 suku tahunan berturut-turut, keadaan kewangan suram yang ditimbulkan oleh pandemi Covid-19, terbukti menjadi paku terakhir dalam keranda SsangYong. Pada bulan Jun tahun ini, dilaporkan bahawa Mahindra & Mahindra telah mencari pembeli untuk semua atau sebahagian besar sahamnya di syarikat tersebut.

Walau apa pun, masih ada harapan untuk SsangYong kerana Kementerian Perdagangan Korea Selatan telah mengumumkan bahawa ia akan memberikan sedikit bantuan kewangan kepada pembekal bahagian tempatannya. Lebih menarik juga, media tempatan melaporkan bahawa HAAH Automotive Holdings, sebuah syarikat yang berpusat di California yang mengkhususkan diri dalam mengimport kenderaan untuk AS, telah menyatakan minat untuk melabur dalam syarikat pembuat kenderaan tersebut.

Jadi barangkali mungkin masih ada peluang untuk SsangYong yang selalu bergelutan untuk banggun semula pada masa depan?

Joshua Chin

Previous post

Satu Lagi Syarikat EV Amerika YangBaharu Dipanggil Alpha Motor

Next post

Munro Mk1 Pelbagai Medan Elektrik 4 × 4 Akan Datang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *