Cerita Auto

Trim Carbon Fiber BMW M3 Kena Curi Di Tempat Letak Kereta Pavilion

Perlukah sekuriti tempat letak kereta membayar pampasan?

Patutkah pemilik kenderaan dengan aksesori hiasan tambahan yang mahal berfikir dua kali sebelum meletakkan kenderaan berharga mereka di tempat letak kereta kompleks beli belah yang ada kamera keselamatan?

Sebab mengapa kami mengemukakan soalan ini adalah kerana terdapat peningkatan kecurian aksesori kereta di tempat letak kereta kompleks beli belah akhir-akhir ini dan untuk mendapatkan pampasan tidak semudah itu.

Pemilik pusat membeli-belah di Malaysia telah melabur dalam kamera keselamatan dan pengawal keselamatan untuk memastikan semuanya baik di tempat letak kereta mereka tetapi apabila kecurian berlaku adakah mereka bertanggungjawab? Apabila kereta dicuri, terdapat perlindungan insurans. Tetapi apabila aksesori atau barang yang ditinggal di dalam kereta dicuri, maka tidak ada insurans dan sebaliknya haruskah menjadi pemilik pusat membeli-belah yang bertanggungjawab untuk pampasan?

What you think? Apakah pendapat anda mengenai perkara ini. Sementara itu kami menemui kejadian ini di Facebook di mana pemilik BMW M3 mendapati bahagian-bahagian karbonnya dicuri di tempat letak kereta sebuah pusat membeli-belah. Jenayah itu didakwa dilakukan di tempat letak kereta Pavilion Shopping Mall di KL di mana anda terpaksa menjual tangan dan kaki (bagi saya) untuk bayar harga tiket letak kereta di sana.

Setakat ini, tidak banyak yang diketahui mengenai jenayah itu. Satu-satunya maklumat lain yang dikumpulkan di sini adalah bahawa kedua-dua penutup cermin berserat karbon spesifikasi M3 yangh berharga telah dikopek dari BMW itu, meninggalkan pemiliknya dengan cermin sayap di kedua-dua belah lopong ketika kembali ke keretanya.

Carbon Fibre side view mirror

Pencuri juga cuba mencuri spoiler serat karbon belakang. tetapi, jelas dari gambar, pelekat itu terbukti terlalu kuat untuk penjahat menanggalkannya dan mereka nampaknya telah mengalah dengan cubaan mereka setelah mengopek hanya sebelah spoiler dari belakang coupe prestasi Bavaria itu.

Carbon Fibre rear boot spoiler

Ini tentu saja bukan fenomena baru, dengan kes serupa ini berlaku kepada pemilik Altezza merah yang dilaporkan beberapa minggu yang lalu. Mungkin, satu kemujuran kecil bagi pemilik M3 ini adalah bahawa pencuri itu mempunyai sedikit lebih banyak kemahiran kali ini, dan tidak hanya memecahkan cermin. Tidak seperti dalam kes Altezza.

Walau apa pun, ini mesti menjadi pergajaran kepada setiap pemilik kenderaan di luar sana. Walaupun pencurian alat ganti kereta bukanlah perkara baru, dengan pencurian radio dan aksesori lain sejak beberapa dekad, apa yang menyedihkan adalah peningkatan kekerapan jenayah ini yang dilakukan sejak kebelakangan ini. Lebih-lebih lagi, pencuri sekarang nampaknya memberi perhatian kepada aksesori luaran aftermarket, seperti dalam kes kecurian beberapa bahagian M3 ini di sini.

Ini adalah kerana pekerjaan seperti ini adalah senang dan cepat untuk mereka yang mencari jalan senang pada masa-masa yang semakin mendesak ini untuk cari duit. Yang lebih menyedihkan adalah hakikat bahawa tidak banyak pemilik boleh buat apa-apa untuk mengelakkan bahagian-bahagian dari dicuri.

Tidak ada cara yang nyata untuk mengikat dengan selamat barangan ini. Lagipun, setelah dicuri, bahagian-bahagian ini hampir tidak dapat dikesan. Insurans kemungkinan besar tidak akan melindungi kerosakan sebegini, terutamanya jika bahagian-bahagian ini merupakan tambahan aftermarket.

Meletakan kereta di tempat letak kenderaan di tempat yang lebih selamat mungkinlah satu-satunya pertahanan yang wajar. Walaupun begitu, tempat letak kereta Pavillion KL ini pun tidak menghentikan kepingan trim ini hilang dari BMW ini. Berita mengenai jenayah ini hanya menambahkan kegelisahan dan ketakutan semua pemilik kereta setiap kali kereta berharga mereka keluar berjalan.

Pejabat sekuriti ini walau baimanapun telah menghubungi pemilik BMW ini sehari setelah dia muat naik cerita kehilangannya di Facebook dan mereka sedang berbincang sesama untuk menyelesaikan masalah ini.

Previous post

Audi RS e-tron GT Dipandu Uji Sepenuhnya Di Trek

Next post

Geely Auto Setakat Ini Sudah Menjual 140,026 Kenderaan Pada Tahun 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *