Berita Auto

Syarikat Mana Yang Akan Lancarkan Kia Seltos Di Malaysia?

Naza Kia atau B Auto?

Desas desus mengenai perniagaan Kia berpindah dari Naza Kia ke ‘B Auto’ telah beredar di media sosial sejak beberapa bulan dan penutupan kedai RED CUBE baru-baru ini mengesahkan langkah tersebut. B Auto buat masa ini mengendalikan perniagaan Mazda di Malaysia di bawah Bermaz Motor.

Rakan Niaga Baharu

Ada beberapa pesaing turut berusaha untuk mengambil alih perniagaan Kia di Malaysia dan nampak gayanya ‘B Auto’ telah dinobatkan sebagai pemenang. Pada 11 September tahun ini Naza Kia mengumumkan bahawa mereka akan membuka tempahan untuk SUV kompak Kia Seltos dan media sosial agak teruja kerana Proton X50 dan Hyundai Kona belum dilancarkan. Sayang sekali, kegembiraan itu pudar dengan cepat apabila siaran media mendedahkan versi yang disahkan untuk pasaran Malaysia datang dengan enjin MPI 1.6 liter aspirasi semula jadi 6-kelajuan automatik dan bukan versi turbocharged Kia Seltos yang popular yang ditawarkan di India.

Kia Carnival 2021

Pra Pelancaran

Sehingga kini, Kia Seltos belum dilancarkan secara rasmi dan versi terbaru Kia Carnival baru sahaja dilancarkan di Thailand beberapa hari yang lalu. Kia Carnival generasi semasa yang dilancarkan pada tahun 2017 telah menjadi penjual yang baik untuk Naza Kia hingga kini dan harga jualannya RM153,888 menjadikannya sangat popular bagi keluarga yang mencari alternatif Toyota Alphard dan Vellfire terpakai.

Angka Jualan

Jumlah jualan Kia dan Peugeot di Malaysia menurun sejak kebelakangan ini. Dalam enam bulan pertama tahun ini, Peugeot menjual 465 unit sementara Kia menjual 414, masing-masing berada di tempat ke-17 dan ke-19 dari segi jumlah penjualan. Dengan tahun 2020 tahun Covid-19, nampak gayanya ia tidak akan meningkat.

Pada tahun 2019 hanya 3,432 kenderaan Kia dijual di Malaysia sementara Naza Motor Group yang juga menguruskan jenama Peugeot hanya berjaya menjual 1,897 unit. Jika anda melihat kembali penjualan kedua-dua jenama tersebut pada tahun 2015, kumpulan ini menjual 4,674 kereta Kia dan berjaya menjual 2,986 kereta Peugeot. Sejak tahun 2015 penjualan kedua-dua jenama telah melihat trend menurun walaupun mempunyai kenderaan pemenang anugerah baharu yang menarik di kedua-dua bilik pameran dengan harga jualan yang sangat menarik.

Jumlah

Naza Kia Malaysia Sdn Bhd yang merupakan pengedar kenderaan Kia di Malaysia mencatatkan keuntungan selepas cukai sebanyak RM80,000 berbanding pendapatan RM527.66 juta untuk tahun berakhir Disember 2018. Sementara itu, Nasim Sdn Bhd, yang mengedarkan kenderaan Peugeot di negara melaporkan keuntungan selepas cukai yang lebih baik iaitu RM1.34 juta dari hasil RM378 juta.

Lebih Bagus

Ya, segmen automotif mengalami kesukaran dengan margin yang sempit dan sistem cukai tidak adil kami yang menyokong jenama tertentu, namun masih ada pembeli di pasaran dan permintaan akan meningkat pada bulan-bulan mendatang. Oleh itu, kita tunggu dan lihat syarikat mana yang akan melancarkan model-model baharu Kia ini untuk membuat rakyat Malaysia kembali teruja dengan jenama ini.


Previous post

Audi Tambah Pakej Estetik Untuk TT Dan TT S

Next post

Aston Martin DBS Superleggera - Pentland Green Dilancarkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *