BisnesHibrid, Elektrik, HidrogenUndang - Undang

Sijil EEV Cegah Penggunaan Massa Kenderaan Elektrik

Apakah Nilai Sijil EEV Di Malaysia?

Dengan lebih daripada 2.5 juta kereta berkuasa bateri sudah berjalan di jalan raya China dan dengan harga kereta bertenaga bateri jatuh dengan cepat, kereta bertenaga bateri dan teknologinya tidak dapat dihentikan dan kita harus mula menerimanya. Kita … dalam erti kata rakyat Malaysia.

Di Malaysia, keadaannya agak berbeza. Kita terus mempromosikan penggunaan kenderaan bertenaga petrol dan diesel tanpa insentif bernilai yang nyata diberikan kepada kenderaan elektrik.

Sebaliknya, insentif yang ditawarkan di Malaysia hanya untuk kenderaan ‘EEV’ (kenderaan cekap tenaga) yang membolehkan agensi kerajaan tertentu memanfaatkan pemberian sijil EEV yang membenarkan potongan kecil cukai untuk kenderaan bertenaga petrol dan diesel.

Lambat laung, tidak lama lagi, semua kenderaan petrol dan diesel baharu yang dijual di Malaysia akan mempunyai sijil EEV ‘penting’ ini dan pengangkatan kenderaan elektrik akan gagal sekali lagi.

Jangan risau. Masih banyak lagi MOU yang akan ditandatangani dan webinar yang dianjurkan untuk membincangkan masa depan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia dan betapa pentingnya untuk kualiti masyarakat dan udara kita. Tetapi ianya akan sampai setakat itu sajalah.

Mercedes-Benz EQC

Mari kita lihat manfaat yang dikemukakan oleh MESTECC (Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar & Perubahan Iklim) dan MOT (Kementerian Pengangkutan) yang secara ‘rasmi’ memperjuangkan penggunaan EV dan EEV di Malaysia selama beberapa tahun.

Kemudian, kita ada Kementerian Kewangan yang merupakan penentu untuk semua cukai dan duti eksais di Malaysia dan mereka seperti sedang menunggu orang lain untuk mengemukakan cadangan yang masuk akal bagi dua syarikat kereta nasional kita, Proton (yang secara teori TIDAK lagi menjadi jenama kereta nasional) dan Perodua untuk memulakan pengeluaran dan penjualan kenderaan elektrik mereka.

Sementara itu ada pula ‘perbincangan’ mengenai kereta nasional Malaysia ketiga yang akan menjadi kenderaan elektrik. Ini kita dapat agak akan ada berjuta-juta ‘geran kerajaan’ yang diserahkan kepada mereka yang tertentu yang terlibat dalam projek hebat ini untuk menghasilkan prototaip dan kemudian setelah bertahun-tahun ‘penyelidikan dan pembangunan’ akan ada desahan besar dari semua pihak bila ia berakhir seperti Proton, dijual kepada rakan asing yang mendapat kemasukan mudah ke program ‘insentif penyesuaian’ Malaysia untuk pengeluar kereta yang akan membolehkan mereka ‘mengimport’ EV mereka ke Malaysia tanpa sebarang cukai dan mengenakan harga jual mahal dengan keuntungan yang besar dengan alasan memulakan ‘transfer technology’ dan memulakan ‘local Assembly’ di Malaysia.

Ingat lagi kepada pembentukan Proton yang mengakibatkan duti eksais tinggi untuk semua kereta lain (bukan Perodua) yang bertujuan melindungi industri pembuatan kenderaan kita? Nah, taktik yang serupa sedang digunakan untuk kemajuan penjualan kenderaan elektrik.

Sementara itu akan ada sekumpulan blogger permotoran yang diupah untuk menjadi keyboard warriors mereka untuk menghentam sebarang komen negatif yang datang dalam talian dari ‘DSF.my’ dan beberapa penulis permotoran yang berfikiran sama.

Itulah alkisahnya.

Previous post

Toyota Camry Hybrid Eropah Dapat Facelift Kecil

Next post

Dapatkan Renault Captur Pra-Milik Pada Harga Promosi RM60,000 Sahaja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *