Gaya Hidup

Mengisi Minyak Kereta Anda Dengan Norma Baharu

Inilah yang kita kena buat

Kebelakangan ini, terdapat banyak komunikasi yang mengelirukan mengenai cara mengisi minyak kereta anda di semua stesen minyak Malaysia. Apa yang perlu dilakukan, apa yang perlu anda lakukan dan apa yang mesti dilakukan. Dengan keputusan yang berubah setiap jam hanya dalam satu hari, terdapat banyak kekeliruan dan kebanyakan saluran media berita dalam talian, termasuk kami di www.dsf.my dan gohedgostan.com turut keliru dan harus menyusun semula artikel kami agar sesuai dengan perubahan ‘lancar’ oleh pihak berkuasa.

 ‘Check In’ to MySejahtera using the APP

Oleh itu, kami memutuskan untuk berkongsi dengan anda apa yang kami lakukan setiap kali pergi untuk mengisi minyak di stesen minyak biasa kami. Betul atau tidak, inilah yang kami lakukan dan kami ingin berkongsi proses kami dengan anda dan mengapa kami ikuti rutin ini.

Pertama, kami pandu masuk dan pastikan pam bahan bakar yang dikehendaki berada tepat di sebelah penutup minyak kami. Pastikan akses mudah jika boleh.

 ‘Check In’ to MySejahtera using the APP

Kemudian kami berjalan ke pintu kaca stesen minyak dan ‘check-in’ dengan MySejahtera menggunakan aplikasinya yang hanya mengambil masa kurang dari satu minit dan kita tidak perlu memasuki stesen kecuali kalau mahu membeli atau membuat sesuatu di dalam kedainya.

 ‘Check In’ to MySejahtera using the APP

Seterusnya kami ‘mengimbas’ kad kredit kami di pam petrol. Setelah kad diterima, kami menggunakan kad mata ganjaran BHPetrol eCard untuk mendapatkan mata kami.

Sekarang inilah bahagian yang rumit dan berisiko. Pemilik stesen minyak membersihkan pemegang pam dan papan kekunci kad kredit secara berkala, tetapi tidak selepas setiap transaksi (terlalu mahal dan memakan masa untuk melakukan ini) yang bermakna anda tidak tahu siapa yang memegang pam petrol sebelum anda dan sejarah pergerakan mereka . Inilah sebabnya mengapa kami merasakan bahawa mendaftar masuk Aplikasi MySejahtera yang memakan masa kurang dari satu minit adalah mustahak.

 ‘Check In’ to MySejahtera using the APP

Setelah selesai mengisi, kami berjalan kaki sebentar ke paip air dan mencuci tangan. Kembali ke pam, ambil resit bercetak kami dan kemudian gunakan gel pembersih tangan kami sendiri sebelum meneruskan perjalanan.

 ‘Check In’ to MySejahtera using the APP

Kami tidak melihat proses ini terlalu susah dilakukan kerana anda mungkin mengisi bahan bakar seminggu sekali dan proses ini mengambil masa sekitar 5-9 minit bergantung pada berapa banyak bahan bakar yang anda isi ke dalam tangki anda.

 ‘Check In’ to MySejahtera using the APP

Kami juga membersihkan semua permukaan kabin kereta kami seminggu sekali dan juga pemegang pintu luaran dengan gel pembersih yang berkualiti.

 ‘Check In’ to MySejahtera using the APP

If you need to get more information and to stay updated, please visit the Majlis Keselamatan Negara (MKN) website. Be safe, take a little extra time to do the necessary checks and we will retire this virus together. 

Sekiranya anda perlu lebih maklumat dan ingin terus menerima maklumat terkini, sila kunjungi laman web Majlis Keselamatan Negara (MKN). Semoga selamat, luangkan sedikit masa untuk melakukan pemeriksaan yang diperlukan dan bersama-sama, kita akan menghapuskan virus ini.

APP, aplikasi, auto, , covid-19, bahan bakar, MySejahterapetrol

Previous post

Daihatsu Hijet Berumur 60 Tahun Ini

Next post

Usaha Mansang Logistic Mengurangkan Jejak Karbon Dengan Scania Ecolution

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *