Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Maserati MC20 Dinamakan Kereta Prestasi China Tahun 2021

Supercar perdana Maserati, MC20, baru-baru ini dinobatkan sebagai ‘China Performance of the Year 2021’ pada upacara China Car Award. Ia dipilih oleh panel 41 hakim yang terdiri daripada wartawan automotif terkemuka.

Pertama kali diperkenalkan pada September 2020, MC20 menandakan masuknya jenama ke era baru. ‘MC’ adalah singkatan dari Maserati Corse sementara 20 merujuk pada tahun ia dilahirkan. Kereta ini dikatakan sebagai penerus MC12, walaupun ia tidak mempunyai kekuatan yang sama dengan pendahulunya yang berkuasa V12.

Tidak mengapa kerana enjin yang menghidupkan MC20 masih kuat, menghasilkan kuasa 630 PS dan tork 730 Nm walaupun mempunyai displacement yang lebih rendah dan kurang enam silinder. Sudah tentu, ada dua pengecas turbo, sistem dry sump dan sistem pembakaran yang berasal dari Formula 1 dan beberapa perkara lain yang membantu enjin mencapai output kuasa yang begitu mengagumkan.

Dari segi reka bentuk, MC20 pasti akan memutar kepala dengan gril rendah, permukaan licin dan pintu rama-rama, yang bukan hanya cantik untuk dilihat tetapi juga meningkatkan ergonomik kereta dan memberikan akses mudah keluar masuk kabin. Aerodinamik direka melalui lebih dari dua ribu jam di Terowong Angin Dallara dan lebih dari seribu simulasi CFD (Computational Fluid Dynamics), menghasilkan koefisien seret bawah 0.38.

SIARAN MEDIA

The highly anticipated China Car of the Year 2021 awards were officially announced yesterday in Guangzhou. Closely followed by both industry insiders and consumers, the awards aim to promote the continuous improvement of China’s automotive industry and market. The China Car of the Year 2021 awards were selected by a jury composed of 41 authoritative judges from the automotive media. Based on overall and market performance, as well as other key factors of the candidate models, Maserati’s super sports car MC20 was named as the China Performance Car of the Year 2021.

Developed by the Maserati Innovation Lab and produced at the historic plant in Modena, MC20 is 100% made in Italy. Its superb looks conceal an uncompromisingly sporty soul, with the new 630 horsepower V6 Nettuno engine that delivers 0-100 km/h acceleration in under 2.9 seconds and a top speed over 325 km/h. The patented engine has been developed, designed and built entirely in-house and uses a pre-chamber technology derived from Formula 1 engines. With the new super sports car MC20, the Trident Brand officially started a new era.

Previous post

Perhatian Pelajar Malaysia, Toyota Eco Youth Kembali

Next post

Mengapa Tempat Duduk Max Recline Ford Cukup Baik Walau Untuk Tidur

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *