Berita Auto

Adakah Anda Akan Membeli Hyundai Genesis Di Malaysia?

Jenama Mewah Korea Yang Telah Dilupakan

Sebilangan besar peminat kenderaan di Malaysia kenal dengan jenama kereta Genesis. Ia adalah bahagian mewah automotif jenama dari Korea, Hyundai.

Ya, Hyundai memiliki Genesis seperti bagaimana Toyota memiliki Lexus, Nissan memiliki Infiniti dan Honda memiliki Acura, Hyundai memerlukan jenama mewah untuk meyakinkan pembeli kereta Amerika Utara dan Eropah bahawa mereka dapat memberikan kenderaan ‘unggul’.

Anugerah

Pada Februari 2020, jenama Genesis mengambil alih kedudukan teratas untuk kebolehpercayaan kenderaan dari pemenang lama Lexus. Bukan itu saja, dalam kajian J.D Power 2018 APEAL, Genesis mendahului jenama mewah Jerman, Porsche.

Kajian APEAL (singkatan Automotive Performance, Execution and Layout) “mengukur keterikatan emosional pemilik dan tahap kegembiraan 77 atribut,” mulai dari prestasi hingga keselesaan, dan meminta hampir 68.000 pemilik model 2018 baharu untuk menilai kenderaan pada skala 1,000 titik.

Dalam tahun kedua dianggap sebagai jenama yang tersendiri, Genesis memperoleh skor APEAL yang menaikkan jenama itu 15 mata kepada 884 mengatasi Porsche, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Land Rover dan Lexus.

Model Paling Boleh Dipercayai

Dan berikut adalah model teratas berdasarkan klasifikasi segmen automotif J.D. Power:

  • Kereta Kecil: Honda Fit/Jazz
  • Kereta Premium Kecil: BMW 2 Series
  • Kereta Kompak: Nissan Leaf
  • Kereta Sporty Kompak: Mazda MX-5 Miata
  • Kereta Premium Kompak: Lexus ES
  • Kereta Saiz Serdahana: Buick Regal
  • Kereta Sporty Saiz Serdahana: Ford Mustang
  • Kereta Premium Bersaiz Serdahana: Genesis G80
  • Kereta Besar: Toyota Avalon

Genesis berada di kedudukan tertinggi keseluruhan kebolehpercayaan kenderaan dengan skor 89 PP100; 2020 menandakan tahun pertama jenama ini dimasukkan dalam kajian ini. Pada tahun 2019, Lexus memperoleh slot jenama teratas, diikuti oleh Porsche. Sekarang pada tahun 2020, Lexus jatuh ke kedudukan No. 2 dan Porsche ke No.4.

Seperti kebanyakan tahun, J.D. Power mengatakan bahawa bahagian audio / komunikasi / hiburan / navigasi menyumbang lebih banyak masalah daripada kategori lain dalam kajian ini, dan masalah dengan pengecaman suara dan Bluetooth terus menjadi titik menyakit hati pemiliknya.

Saingan

Kita patut melihat lebih banyak model Genesis di Malaysia pada tahun mendatang kerana terdapat rancangan untuk memperkenalkan Genesis ke Malaysia secara rasmi dengan bilik pameran tersendiri. Sama seperti Lexus, Genesis akan mempunyai bilik pameran mewahnya sendiri dan model pertama yang akan dilancarkan mungkin ialah SUV mewah Genesis GV70. Pada bulan Oktober tahun ini, SUV berteknologi tinggi premium ini dipratonton di Malaysia untuk media terpilih dan bakal pelanggan dan terdapat tiga unit yang sudah ditempah. Dengan harga yang sepadan dengan SUV premium Jerman dan Britain, GV70 memberikan ciri dan teknologi kabin yang mengejutkan.

Akan Datang

Model seterusnya yang akan datang adalah sedan mewah Genesis G70. Sedan sport roda belakang ini dilengkapi dengan enjin 2.0 liter turbocharge dan 3.3 liter turbocharge all wheel drive. Direka untuk mencabar Audi A6, BMW 5 Series dan Mercedes E-Class, sedan sukan yang diimport sepenuhnya ini akan berharga dari RM350,000 ke atas yang akan menjadikannya yang paling mahal dalam segmennya, tetapi juga yang paling mewah. Hanya Lexus GS yang mempunyai kemewahan dan ciri kabin yang sesuai dengan Genesis G70 ini tetapi khabar angin dari Jepun menyatakan bahawa Lexus GS akan diberhentikan untuk kenderaan yang sama sekali baharu.

Harus diingat bahawa ketika Lexus Malaysia melancarkan GS 250 pada tahun 2012 harganya dari RM375,999 dan GS 350 berharga dari RM468,884. Jadi, harga permintaan Genesis G70 sebenarnya tidaklah mahal sangat.

Nantikan pelancaran Malaysia dalam beberapa bulan akan datang.

Previous post

Model Kia Carnival 2021 Dilancarkan Di Thailand

Next post

Memperkenalkan BMW S 1000 R (2021)

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *