Berita Auto

Honda City Hatchback Sudah Dilancarkan Di Thailand

Kisah benar! Bukan lagi khabar angin. Honda sudah pun melancarkan model hatchback 5 pintu mereka yang berdasarkan City generasi ke-5 dan ia dinamakan City Hatchback.

Honda City Hatchback 1.0 Turbo. Cantik dan laju.

Bukan itu saja. Model e: HEV menggunakan enjin 1.5 yang dan bersama-sama boleh menghasilkan 109 kuasa kuda dengan 253 Newton tork dan mereka mendakwa bahawa ia boleh memecut 0-100 dalam 9.9 saat.

Harga

Model S + ~~ 599,000 baht

Model SV ~~ 675,000 baht

Model RS ~~ 749,000 baht

Model e hev Rs ~~ 839,000 baht

Desas-desus kereta ini mula beredar awal tahun ini sebelum pandemik meletup dengan gambar paten yang bocor. Dengan pelancarannya di Thailand, nampak gayanya masa depan Jazz di rantau ini akan dipersoalkan.

Hatchback ini bampar-ke-bampar 208mm lebih pendek berbanding dengan sedan tetapi jarak roda, lebar dan tinggi yang sama. Sebilangan besar reka bentuk di depan tiang B tidak berubah berbanding model sedan.

Unik bagi City Hatchback ialah Ultra Seat di belakang. Ultra Seat ini adalah ciri dan titik penjualan untuk model Jazz. Ia menawarkan lebih banyak ruang kaki untuk penumpang belakang serta lebih banyak kelenturan dalam konfigurasi tempat duduk dan bagasi.

City Hatchback di Thailand sama seperti City sedan City. Enjin petrol turbo 1 liter 3-silinder (122PS, 173Nm tork) yang dipasangkan dengan CVT. Mereka jual tiga varian, termasuk model RS.

Peralatan standard termasuk aloi 15 ”, dalaman dengan fabrik kain hitam, pintu masuk tanpa kunci dan engine start, sistem idling stop dan 4 beg udara. Model peringkat pertengahan dapat kamera belakang, unit infotainment 8 ”, kotak simpan barang di tengah, tempat duduk kulit dll. Model RS spek lengkap mendapat body kit, rim 16 ”, kerusi suede dan kulit, paddle shifter, dan 6 beg udara.

5 warna ditawarkan untuk City Hatchback pasaran Thailand.

Pasaran Malaysia amacam? Mahukah Honda Malaysia memperkenalkan model baharu atau tidak? Apa yang kami tahu ialah mereka telah menambahkan pelaburan untuk kilang Pegoh mereka dan mempunyai peralatan yang khusus untuk pembikinan model Honda kompak generasi ke-5 (dan yang lebih baru).

Andaian kami adalah mereka berniat untuk memaksimumkan penggunaan mesin baharu itu. Persoalan sebenarnya ialah bagaimana akan mereka melengkapkan City Hatchback di pasaran kita. Mereka belum memperkenalkan enjin turbocharged 1 liter di Malaysia. Melakukannya akan menambah senarai enjin yang sudah panjang yang dipasang oleh mereka di sini. Mungkin ia akan dipasarkan sebagai e:HEV upmarket, atau saingan langsung mereka, Toyota Yaris dengan enjin 1.5 liter standard dan kotak gear CVT. Kami harap mereka memilih jalan lain dan memadankan dengan manual 6-kelajuan.

Previous post

Ferrari 488 GT Modificata - Untuk Litar Lumba Sahaja

Next post

Pulang Kereta Perjalanan Satu Hala GoCar Di Lot Pakir Tepi Jalan PJ & SJ

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *