Kemalangan / Rosak / Recall

Pemandu Perodua Axia Cuba Lari Dari Polis

Pemandu Axia cuba balik kampung untuk Deepavali dan cuba mengelakkan sekatan jalan polis di lebuh raya.

Sebuah Perodua Axia baru-baru ini terlibat dalam kemalangan 3 kereta antara Toyota Rush dan sebuah lori ketika dalam perjalanan melawan arus lalu lintas di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS). Kemalangan ini berlaku pada petang 11 November (Rabu) di KM355.4 sebelum jalan keluar Tol Sungkai.

BHP diesel
Driving in the wrong direction on the right lane of highway and hit truck and toyota rush

Axia dilaporkan memandu melawan arus sejauh 1.4 km di lorong kanan lebuh raya sebelum bertembung dengan Toyota Rush. Ini menyebabkan SUV Jepun itu berputar masuk ke lorong kiri lebuh raya di mana sebuah lori yang membawa mesin pembuatan sarung tangan pula melanggarnya.

Driving in the wrong direction on the right lane of highway

Supt OCPD Tapah Wan Azharuddin Wan Ismail berkata bahawa pemandu Axia, seorang lelaki berusia 34 tahun, nampaknya dalam perjalanan dari Klang ke kampung halamannya di Bidor dengan tujuan untuk pulang menyambut Deepavali.

Driving in the wrong direction on the right lane of Sungkai highway

Namun, setelah melihat sekatan jalan di pintu keluar Tol Sungkai, pemandu Axia memutuskan untuk berpatah balik dan memandu melawan arus lalu lintas yang menuju ke selatan, sehingga kemalangan. Lelaki didakwa telah menjalani ujian swab COVID-19 di Klang sebelum kembali ke Bidor.

Driving Axia in the wrong direction on the right lane of highway

Kedua-dua pemandu Axia dan pemandu lori tidak mengalami sebarang kecederaan. Pemandu Rush bagaimanapun mengalami kecederaan ringan. Agak menghairankan kerana kerosakan pada kedua-dua kereta nampak teruk.

Driving in the wrong direction on the right lane of highway has accident

Walaupun lori itu hanya mengalami kerosakan ringan pada gril depan dan bumpernya, bahagian belakang bumbung Toyota telah masuk habis serta kerosakan pada suku ketiga panel belakang. Nampak macam ada kerosakan sederhana di bahagian depan, jika dilihat dari cara Rush jauh lebih rendah di sebelah kiri depan.

Driving in the wrong direction on the right lane of highway hits Toyota Rush

Kerosakan itu kelihatan ringan jika dibandingkan dengan Axia. Bahagian kiri belakang supermini ini telah runtuh begitu juga dengan suku kiri depan, dengan keseluruhan unit hub roda kiri depan ditolak masuk sampai dekat tiang-A. Nasib baik hanya ada satu orang dalam Axia itu.

Laporan menyebut bahawa pemandu Axia itu ditangkap di rumahnya di Bidor kira-kira jam 11 pagi sehari selepas kejadian itu (12 November, Khamis).

Kes ini akan disiasat di bawah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan.

Previous post

Pengeluaran Pacuan Elektrik Volkswagen Bermula Di China

Next post

Toyota TS050 HYBRID Memenangi Perlumbaan Terakhir Di Bahrain 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *