Berita Auto

Kenapa Bayaran Tol Di Malaysia Masih Tinggi?

Inilah salah satu topik yang patut dibahaskan ketika ekonomi yang mencabar ini.

Dekat tempat tinggal saya, Tol Penchala berharga RM 3 sekali lalu. Ya, ia memang mengurangkan masa perjalanan ke KL dengan menggunakan Hartamas, tetapi RM 3 adalah harga yang mahal sekali untuk kemudahan itu. Ini menimbulkan persoalan apakah rakyat Malaysia harus terus membayar caj tol yang tinggi ini secara umum?

Walaupun ini mungkin menjadi masalah khusus kepada pemandu kenderaan di Lembah Klang yang mempunyai jalan tol di hampir semua jalan utama di sana, jawapan yang diberikan oleh pihak berkuasa mengenai ini akan mempengaruhi setiap pemandu kenderaan di seluruh negara.

Kebanyakan daripada kita yang sudah membaca beberapa baris pertama artikel ini mungkin akan menjawab ya. Ini kerana jika dilihat secara logik, bayaran tol serupa seperti cukai untuk sesuatu kemudahan.

Sekiranya anda mempunyai wang, maka anda akan membayar bayaran tol untuk kemudahan mengurangkan masa yang dihabiskan di jalan raya. Sekiranya tidak, jalan bebas tol yang mengambil masa lebih lama dan sesak masih ada sebagai pilihan. Penchala Link ini adalah contoh utama prinsip ini. Walaupun RM 3 itu mahal, ia juga bermaksud bahawa ia adalah satu-satunya jalan yang terjamin tidak akan sesak, walaupun di seluruh KL tidak bergerak.

Walau bagaimanapun, ramai masih berpendapat bahawa bayaran tol adalah pembayaran kepada pengendali lebuh raya yang membina dan menyelenggara lebuh raya ini yang kononnya bertujuan untuk menjimatkan masa. Oleh itu, tidak boleh dinafikan bahawa pengguna kenderaan perlu membayar kos tol ini. Persoalannya, mengapa mengenakan cukai kepada orang yang tidak menggunakan tol?

Alasan supply and demand dapat digunakan untuk menjelaskan mengapa Penchala Link berharga sangat tinggi, kerana tidak banyak orang menggunakannya dalam skema besarnya. Apabila tidak banyak orang menggunakannya, harganya naik.

highway

Dengan itu, mengapakah kerajaan yang terdahulu cuba menghapuskan tol?

Tanpa membelahi mana-mana pihak, memang benar bahawa penghapusan bayaran tol sememangnya digunakan sebagai pemanis dalam manifesto politik mereka. Namun begitu ada beberapa kelebihan argumen menghapuskan sepenuhnya (atau bahkan sebahagian) pembayaran tol, selain menjadi mainan politik untuk memancing pengundi.

Ini kerana lebuh raya harus (dalam dunia yang ideal) dikendalikan dengan kos, kerana ia adalah infrastruktur yang digunakan oleh kita, masyarakat. Dan bukan sebaliknya, sebagai corong wang yang digunakan untuk menggemukkan dompet hingga berjuta-juta (jika tidak berbilion-bilion) beberapa peniaga yang diberi kontrak lebuh raya yang menguntungkan ini.

highway

Setakat ini, tolak jalan raya persekutuan yang dikendalikan oleh Jabatan Kerja Rakyat (JKR), yang merupakan ‘jabatan kerajaan persekutuan di Malaysia di bawah Kementerian Kerja Raya Malaysia (KKR)’, terdapat lebih daripada 25 syarikat konsesi lebuh raya yang mengendalikan lebuh raya di seluruh negara.

Memandangkan bahawa ini adalah, hampir kesemuanya, syarikat swasta, maka wajarlah syarikat-syarikat ini berusaha untuk memperoleh keuntungan, tol akan lebih tinggi daripada sepatutnya, berkat margin keuntungan yang ada. Ini juga sebabnya mengapa beberapa lebuh raya tidak menawarkan diskaun cuti umum, sementara yang lain menawarkannya.

Tentu sekali, pasti ada masalah yang akan turut timbul dari nasionalisasi kutipan tol ini dan ini juga bermaksud bahawa artikel ini tidak akan ada penhujungnya. Kita cuma mahu perkatakan bahawa kita lebih rela menerimanya jika sekiranya pengguna tol tahu bahawa wang mereka digunakan untuk aktiviti pembiayaan cukai, dan bukannya menambah satu lagi sifar ke baki bank syarikat konsesi lebuh raya?

Walaupun begitu, tidak kira di pihak mana pendapat seseorang mengenai masalah harga tol, satu perkara yang mungkin dapat kita semua persetujui ialah, kita sekurang-kurangnya dapat melakukan sesuatu tentang bagaimana kita membayarnya? Sekiranya kita harus membayar tol ini, bukankah elok jika kita mempunyai sistem yang lebih baik daripada sistem pembaca Smart Tag yang besar dan usang dan sistem RFID yang beroperasi secara sekali-sekala?

Kajian dan teks Joshua Chin

Previous post

Trak Pikap MAXUS T60 Diperkenalkan Semula Kerana Tak Berapa Laku

Next post

Perhatian Pelajar Malaysia, Toyota Eco Youth Kembali

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *