Berita Auto

Haval Ada SUV Baharu Yang Dinamakan Cinta Pertama / First Love

Adakah SUV Ini Sedia Mencabar Proton X70?

Haval telah berada di Malaysia sejak 2014 dan mereka mula beroperasi dengan nama perniagaan Go Auto yang ditubuhkan untuk menjadi penjaga jenama bagi pengeluar SUV terkemuka di China. Go Auto mempersembahkan kepada rakyat Malaysia produk pertama mereka, Haval H4 pada tahun 2014 dan ia diterima dengan baik.

Haval H4 mendapat status EEV Malaysia dengan begitu pantas selepas pelancaran sehingga industri automotif Malaysia lebih terkejut daripada terkesan. Pada masa itu, tidak ada ujian yang tepat dan tidak ada informasi yang disahkan yang dihasilkan untuk mengesahkan kualiti penghematan bahan bakarnya, hanya sokongan dari individu. 

Jualan berkembang pesat dan lebih banyak model dilancarkan dengan program jaminan panjang yang membantu mendorong penjualan.

Kini, baharu dari Pameran Motor Beijing 2020, Great Wall telah melancarkan SUV baharu, ‘First Love’. Berdasarkan platform Lemon modular syarikat, yang dibina untuk sedan, SUV dan MPV yang panjangnya antara 4,2-5,1 meter. Great Wall Motor mendakwa platform Lemon lebih ringan dan lebih tegang, dan juga dapat menampung pelbagai jenis enjin. Ia merancang untuk melancarkan kenderaan petrol, hibrid, elektrik bateri (BEV) dan sel elektrik bahan bakar (FCEV) atas platform ini, dengan BEV memiliki jarak hingga 700km.

Haval First Love SUV_side view

Dilancarkan di Pameran Auto Beijing pada hujung minggu lalu, SUV kompak Haval yang baharu yang berwajah tajam ini diharapkan akan menjadi penganti SUV saiz tengah Haval H2 yang dijual di Malaysia sekarang.

Dipanggil Hafu Chulian dalam bahasa Cina, versi produksi Haval Concept H SUV ini pertama kali dilihat di Pameran Auto India tahun lalu secara kasarnya diterjemahkan menjadi ‘First Love’ dalam bahasa Inggeris. Oleh itu memberi kita nama yang agak menarik Haval First Love.

Gaya luarannya sememangnya khas, terutamanya dengan rekaan bahagian depan yang berani. Reka bentuk lampu depan lebih diserlahkan oleh pengambilan udara serta trim lampu siang yang terbentang dari kelompok lampu LED asli. Tambahan kepada gril heksagon berkrom tinggi, Haval baharu ini kelihatan menyerupai apa yang dilihat pada jenama Cadillac hari ini.

Situasi pencahayaan di bahagian belakang Haval ini meniru apa yang telah berlaku di bahagian depan, dengan lampu belakang yang langsing mempunyai bit menegak tambahan. Walaupun ada yang tidak peduli dengannya, melihatnya sebentar, nampaknya para pereka tidak tahu sama ada mereka mahu reka bentuk lampu ekor menegak atau mendatar, sehingga mereka berakhir dengan yang terburuk dari kedua-dua. Penyebar belakang plastik yang terdedah dan skrip Haval dengan bangga dipaparkan di bahagian tengah pintu belakang membundarkan estetika bahagian belakang SUV ini.

Di bawah hud First Love hanya satu pilihan powertrain yang terdiri daripada enjin petrol turbocharged 1.5 liter yang menghasilkan tork 150 hp dan 210 Nm. Pacuan dihantar ke roda depan melalui kotak gear enam kelajuan manual atau lebih mungkin transmisi dwi-klac 7-kelajuan yang dikendalikan melalui dail rotari di konsol tengah.

Dalaman SUV Haval ini, skrin sentuh tengah terapung mengambil bahagian tengah di atas papan pemuka bertingkat. Kumpulan instrumen digital dengan paparan head-up juga kelihatan pada menu First Love. Secara keseluruhan, reka bentuk dalamannya moden dan mungkin kelihatan lebih elegan dan mahal. Kejutan yang menyenangkan kerana pengganti H2 ini dimaksudkan untuk menjadi SUV peringkat awal untuk pasaran China.

Dijangka mula dijual di China bulan depan, belum ada berita mengenai sama ada SUV dengan nama menarik ini akan tiba di China atau tidak.

Previous post

Debut Rasmi Convertible BMW 4 Series (G23)

Next post

BMW M 135i xDrive Habis Terjual Dalam Satu Bulan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *