Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Skywell ET5 Satu Lagi SUV EV Cina Yang Tampan

Dari pengilang bas, datang crossover elektrik penuh yang akan diharga di China dari USD21,435

Ini dia satu lagi kenderaan berkuasa bateri penuh yang menarik dari syarikat China Skywell yang telah memberikan kenderaan yang cukup bagus sebagai produk pertamanya. Ini adalah SUV elektrik ET5 baharu yang akan mula dijual di China pada Oktober ini dari USD21,435 dan akan hadir dalam lima warna badan – hitam, putih, biru, ungu atau coklat. Pengeluaran dilakukan di kilang Jiangsu dengan sasaran mengagumkan sebanyak 300,000 kereta setahun.

Berdasarkan platform CE reka bentuk khas syarikat itu sendiri, ET5 yang berkotak itu tentunya sebuah kereta yang tampan. Dimensi kenderaan elektrik baharu ini panjang 4698mm, lebar 1908mm dan tingginya 1696 mm. ET5 mempunyai jarak roda 2800mm yang memberikan jejak kaki yang luas.

Skywell ET5 rear lamps
Skywell ET5 side view
Skywell ET5 front view
Skywell ET5 gear shift

Di bahagian depan, reka bentuk gril depan yang ramping dan sederhana diapit oleh lampu depan LED yang ramping memberikan SUV estetika hujung depan yang bertujuan namun elegan.

Di bahagian tepi terdapat roda aloi 19-inci dwi-warna dengan tayar dengan pelindung plastik hitam dan sambungan lengkungan roda. Di belakang, sama, dengan plat gelongsor belakang yang terbuka dan reflektor belakang yang tebal dengan bar cahaya belakang lebar tunggal dan kombinasi lampu belakang. Pada bahagian dalaman, macho benar-benar memberi jalan kepada elegan.

Skywell ET5 meter cluster

Bukan hanya reka bentuk dalaman yang mengagumkan tetapi jumlah peralatan standard yang mengagumkan juga patut disebut. Terapung di atas reka bentuk papan pemuka berjenjang adalah skrin infotainment LED 12.8 inci pusat gergasi dengan ‘sistem sambungan rangkaian pintar Skylink’ yang dikembangkan bersama oleh syarikat gergasi elektronik pengguna Skyworth. Kluster instrumen digital 12.3 inci juga standard dalam ET5.

Lagi teknologi, alat pembersih udara PM2.5 inci juga standard, seperti alat bantu pemandu aktif L2.5 yang kononnya termasuk adaptive cruise control, auto emergency braking, autonomous parking dan lane keep assist. Stereng pelbagai fungsi yang dibalut kulit, tempat duduk depan yang boleh disesuaikan dengan pengudaraan secara elektronik, kawalan iklim automatik dan sunroof panoramik nampaknya merupakan peralatan standard pada ET5.

Skywell ET5 multi function steering wheel
Skywell ET5 front headlamp
Skywell ET5_battery charging
Skywell ET5 cockpit

Dua varian SUV elektrik Skywell ini tersedia, namun kedua-duanya dikuasakan motor elektrik tunggal yang menghasilkan tork 204 hp dan 320 Nm menggerakkan roda depan. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa satu varian mempunyai jangkauan NEDC yang dituntut 410 km, sementara yang lain adalah varian jarak jauh dengan jarak tempuh NEDC yang dituntut 520 km.

Harga bermula pada 152,800 yuan (RM 94,500) untuk spesifikasi asas dengan jarak 410 km, meningkat menjadi 198,800 yuan (RM 123,000) untuk model lengkap dengan jarak 520 km.

Dengan harga ini, dengan ciri standard ini dan penampilan seperti ini, sukar untuk tidak memandang serius Skywell ET5 ini. Dengan penjualan kenderaan elektrik lebih tinggi daripada sebelumnya di Eropah, terutamanya Jerman di mana 20,000 unit terjual hanya dalam bulan September 2020, ET5 harus menuju ke Eropah secepat mungkin.

Skywell ET5 dashboard
Skywell ET5 dimensions
Skywell ET5 infotainment

Previous post

Honda City Generasi ke-5 Dilancarkan - Dari RM77k

Next post

Syarikat Ini Masih Membuat Rangka Escort Mk 1 Pada Tahun 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *