Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Lotus Akan Membangunkan Platform EV Baharu Dengan Sokongan Kerajaan UK

Lotus mungkin mempunyai salah satu barisan kereta yang paling ketinggalan zaman di segmennya, tetapi di bawah bimbingan Geely Auto, semuanya sudah berubah. Evija bukan sahaja menjadi supercar terpantas syarikat (dan negara) di luar sana, tetapi mereka juga membuat kemajuan besar ke pasaran EV. Dan sekarang, nampaknya mereka mempunyai kepercayaan dari Kerajaan UK untuk dipertanggungjawabkan dengan projek elektrik baharu.

Lotus telah menerima dana untuk mengembangkan seni bina “Battery Electric Vehicle” generasi akan datang. Projek baharu ini dinamakan ‘LEVA’, yang bermaksud Seni Bina Kenderaan Elektrik Ringan/Lightweight Electric Vehicle Architecture dan Lotus sedang
bekerjasama dengan Brunel University London dan pembekal mereka di Sarginsons Industries untuk menyatukan projek LEVA ini.

Tidak ada perincian mengenai LEVA yang dikeluarkan, tetapi kami rasa ia akan menjadi tulang belakang pesaing Tesla Roadster yang akan datang. Sekiranya model Elise dan Exige seterusnya dibina di atas LEVA, maka ia akan cukup satu bulatan. Tesla Roadster pertama dibina di platform Lotus Elise, dan kini Roadster generasi ke-2 akan menentang Elise elektrik … baik punya.

Kenyataan Media

 An engineering partnership led by Lotus has won UK Government support and funding to develop an all-new next-generation Battery Electric Vehicle (BEV) architecture.

The news was confirmed today by the Advanced Propulsion Centre (APC). The funding is awarded as part of the APC’s Advanced Route to Market Demonstrator (ARMD) competition. Funded by the UK Government’s Department for Business, Energy and Industrial Strategy (BEIS), the competition is delivered on behalf of the APC by Cenex, the UK’s Low Carbon and Fuel Cells Centre of Excellence.

The successful application is called LEVA, which stands for Lightweight Electric Vehicle Architecture. Led by Lotus, it is targeting the acceleration of and innovation behind new lightweight structures for next-generation BEVs. Incorporating cutting-edge UK-based engineering and digital manufacturing expertise, LEVA will be a showcase for pioneering new BEV chassis and powertrain concepts.

Lotus will collaborate with supply chain partner Sarginsons Industries and leading academics from Brunel University London to harness the full ‘light-weighting’ potential of the vehicle architecture.

Previous post

UMW Toyota, Bank Islam Tawar Skim Pembiayaan Patuh Shariah Baharu

Next post

Hap Seng Star Jalan P. Ramlee Dibuka Semula

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *