Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kenderaan Elektrik Nissan Leaf Mendapat 100 Pemilik Baharu Di Malaysia

Kami berpendapat patut ada lebih banyak pembeli Leaf

Sejak dilancarkan pada bulan Julai tahun lalu, Nissan Leaf berkuasa penuh bateri telah menemui lebih 100 pemilik di Malaysia, di mana hanya 10 daripadanya telah melanggan dengan program langganan Nissan Leaf.

Nissan Leaf Jepun yang diimport sepenuhnya berharga dari RM188,888 (untuk Semenanjung Malaysia, harga di jalan dengan cukai jualan 10%, tanpa insurans dan sah untuk pendaftaran individu persendirian), dengan perkhidmatan penyelenggaraan tiga tahun / 60,000km, jaminan tiga tahun / 100,000km kenderaan dan lapan tahun / 160,000 jaminan bateri lithium-ion.

Juga, ada “program langganan” untuk pemilik – kontrak tiga tahun dengan ansuran RM3,500 sebulan (Semenanjung Malaysia sahaja, tanpa insurans dan sah untuk pendaftaran individu persendirian).

Dengan pecutan segera dari tork 320Nm dan masa 0-100km / j dalam 7.9 saat, ini mungkin kenderaan elektrik (EV) bernilai terbaik bagi rakyat Malaysia yang ingin menikmati permotoran hijau sepenuhnya.

Dengan pengisian bateri penuh (ingat, ini adalah kenderaan bertenaga bateri penuh TANPA enjin petrol) Nissan Leaf ini akan memberi jarak pemandunya sekitar 270km jika dipandu ‘berjimat’. Jangkauan dunia nyata di tangan kita adalah sekitar 200km yang masih lebih pada cukup sebagai kenderaan komuter harian.

Anda perlu menggunakan pengecas bateri cepat 50kW untuk Nissan Leaf ini diisi penuh dalam masa kira-kira 50 minit dan ini hanya di lokasi terpilih. Pembeli Nissan Leaf baru ini harus menjadi ahli ChargeEV GreenTech Malaysia yang mempunyai 300 titik pengisian di 198 lokasi di seluruh negara dan ianya hanya RM240.00 setahun untuk keahlian. Harus diperhatikan bahawa cas bateri ini di seluruh negara adalah 3.7kW, 7.4kW, dan juga unit 22kW yang bermaksud anda memerlukan lebih dari 50 minit untuk mengisi bateri Nissan Leaf anda.

Jadi, mengapa hanya terdapat 100 pemilik Nissan Leaf di Malaysia setelah lebih dari 15 bulan dijual apabila terdapat lebih daripada 70 pembeli untuk Porsche Taycan EV yang berharga dari RM725,000 setelah hanya seminggu pelancaran Malaysia?

Nissan Leaf 2003 model sitting idle

Nah, pembeli kenderaan elektrik di Malaysia berasal dari segmen kelas menengah-atas. Yang kaya! Ini kebanyakannya rakyat Malaysia dengan 4 atau lebih kereta di garaj mereka. Hanya ada segelintir pemilik kereta tunggal atau berkembar yang memiliki EV.

Ingat Mitsubishi i-MiEV? Kereta berkuasa bateri bandar kecil yang dilancarkan dengan harga RM136,118.50 pada bulan Mac 2013. Ia dikatakan mempunyai jarak 150 kilometer dan Mitsubishi Malaysia memberikan jaminan 5 tahun dan perkhidmatan percuma sehingga 100,000km. Cukai jalan adalah yang paling rendah dibenarkan untuk mana-mana kereta pada masa itu yang hanya RM10.00 setahun. Hanya segelintir yang dijual dan masih berjalan di sekitar Lembah Klang.

Mitsubishi i-MiEV EV_2013

Kemudian ada Nissan Leaf generasi pertama yang dilancarkan pada November 2013 dengan banyak publisiti dan gembar-gembur kerana kemungkinan jaraknya sejauh 195km dan harga RM168,000. Pada masa itu, penjaga jenama Nissan, Tan Chong melabur untuk 15 tempat pengecasan bateri awam dari Johor Bahru ke pulau Pulau Pinang tanpa sebarang bayaran untuk mengecas (masa pengecasan dianggarkan 4-8 jam). Malah dengan tawaran sebegini pun tidak mendorong rakyat Malaysia, kelas menengah dan juga golongan kaya untuk memilikinya.

Nissan Leaf 2013

Kini dengan Nissan Leaf generasi ke-2 ini, kami menyaksikan penurunan penjualannya dan penggunaan kenderaan elektrik premium yang moden. Pelancaran Mini Cooper SE EV baru-baru ini pada bulan Ogos 2020 dengan harga RM218,000 menunjukkan bagaimana pembeli EV Malaysia lebih mencari gaya daripada penjimatan bahan bakar. Semua 26 unit batch pertama Mini EV terjual dalam masa kurang dari satu bulan dan terdapat minat yang meningkat untuknya. MINI Electric ini dilengkapi dengan pek bateri berbentuk T 12 modul dengan kapasiti 28.9 kWh, yang memberikan jarak pemanduan 234km hingga 270km, bergantung pada ujian kitaran mana yang anda pilih untuk percaya.

Mini Cooper SE EV

Jadi, mengapa 26 rakyat Malaysia membeli Mini Cooper SE EV bersaiz lebih kecil pada harga RM218k dan bukannya Nissan Leaf EV 5 pintu yang lebih besar pada harga RM188k dan menjimatkan RM40,000? Imej dan prestij jenama?

Previous post

Mercedes-Benz Membeli 20 Peratus Aston Martin

Next post

Bugatti Bolide Adalah Sebuah Konsep Yang SATU HARI NANTI Akan Dibina

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *