Berita Auto

BMW Kembali Ke Era Asal “Driving Pleasure” Dengan 128ti

Sejak akhir-akhir ini, BMW telah menyimpang dari nilai jenama yang mula-mula menarik peminat kepada mereka. Kami pertama kali melihatnya pada tahun 2017, tetapi dengan pergeseran reka bentuk yang tidak popular, tumpuan pada gril yang sangat besar, dan langkah menuju lebih banyak elemen gaya hidup, menjadi jelas bahawa jenama dan peminatnya berada di lintasan yang sangat berbeza.

Bulan lalu, pelancaran M3 baharu mengukuhkan idea jenama ini ‘melakukan perkara mereka sendiri’. Tetapi nampaknya minggu ini mereka sudah bersedia untuk pulang kembali dan memberi peminat apa yang mereka mahu: kereta yang sederhana dan berorientasikan prestasi. Untuk tujuan ini, mereka telah mengeluarkan 128ti. Betul, BMW menggunakan moniker ‘ti’ dalam nama model mereka sekali lagi dan ini akan menimbulkan kekacauan pada tatanama mereka yang tersusun dengan baik.

128ti pada dasarnya adalah versi peningkatan prestasi dari 1 Series semasa, yang menggabungkan penyediaan pacuan roda depan 120i yang lebih sederhana dengan ciri-ciri kuasa dan pengendalian M135i xDrive.

Dengan kata-kata BMW sendiri, “ia berada di antara BMW 120i (penggunaan bahan bakar digabungkan: 5.8 – 5.5 l / 100 km [48.7 – 51.4 mpg imp]; gabungan emisi CO2: 134 – 126 g / km *) dan top-range BMW M135i xDrive (penggunaan bahan bakar digabungkan: 6.7 – 6.3 l / 100 km [42.2 – 44.8 mpg imp]; gabungan pelepasan CO2: 155 – 145 g / km *). “

Maaf, apa yang saya maksud tulis ialah:

Dengan kata-kata BMW sendiri, “Ia diposisikan antara BMW 120i dan BMW M135i xDrive teratas.”

128ti akan menampilkan motor petrol 4 silinder BMW TwinPower Turbo 265 kuasa kuda dari M135i. Ini dipasangkan dengan transmisi Steptronic Sport 8-kelajuan yang menghantar kuasa ke roda depan.

Ia juga menghasilkan bar anti-roll dan pelekap bar anti-roll yang lebih tegas dengan preload tinggi dari M135i. Namun, tanpa penyediaan pacuan semua roda xDrive, ia lebih ringan 80kg daripada model 1 Series yang unggul.

Berbanding dengan 120i standard, ia mempunyai suspensi M Sport (10mm lebih rendah), spring dan shock yang lebih kencang, Torsen LSD dan stereng yang unik. Ia juga mendapat brek M Sport dengan kaliper berwarna merah.

Roda aloi ringan dua warna 18 inci Y Spoke 553 M dibuat khas untuk 128ti dan dibalut dengan tayar Michelin Pilot Sport 4.

Dari segi estetika, 128ti mendapat penutup khas dan moulding trim di atas dan di luar bodykit M Sport. Lencana “ti” telah ditambahkan sama ada hitam atau merah di sekitar kereta. Terdapat juga banyak aksen merah di bahagian bawah bahagian luar kenderaan ini.

Trim Shadowline adalah standard dalam beberapa pasaran. Ini termasuk gril ginjal BMW hitam, penutup cermin hitam, penghapusan trim krom dan lampu depan pilihan yang gelap.

Di dalam, merah adalah elemen utama. Race Red pada banyak permukaan, termasuk sandaran belakang tempat duduk sukan, lencana ti di sandaran tangan tengah, jahitan kontras, dan jahitan stereng.

128ti dijangka dilancarkan pada akhir tahun 2020 dengan harga € 41,574.79.

Previous post

Jangan Tempah Proton X50 Dengan Ejen Atau Pihak Ketiga!

Next post

Mazda MX-30 Hybrid Akan Mendapatkan Rotary Pelanjutan Jarak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *