Bisnes

Volkswagen Mungkin Meletakan Bentley Di Bawah Audi

Mengapa mereka melakukan ini?

Berita dari Eropah dan dikongsi oleh Reuters mengatakan bahawa Volkswagen Group yang memiliki kedua Bentley dan Audi merancang untuk menjadikan pembuat kereta mewah Britain, Bentley sebagai anak syarikat bahagian Audi kerana ia mencari skala ekonomi di antara banyak jenama mewahnya. Ini pertama kali dinyatakan oleh penerbitan perdagangan Jerman Automobilwoche yang melaporkannya pada 25 September 2020.

Berita ini tidak menghairankan kerana baru-baru ini Volkswagen menyusun semula jenama kereta mewah Bugatti, Lamborghini dan juga Ducati untuk mengoptimumkan kos pembuatan.

Bentley, yang sekarang diawasi oleh ketua perniagaan Porsche Volkswagen, Oliver Blume, akan mulai tahun depan menjadi sebahagian dari Audi, di mana Ketua Eksekutif kumpulan Volkswagen Herbert Diess percaya ia mempunyai lebih banyak potensi, Automobilwoche memetik sumber syarikat mengatakan.

Bentley compact EV SUV

Sebahagian daripada hubungan kerja yang dicadangkan termasuk menggunakan teknologi Audi untuk SUV Bentley kompak baharu yang lebih kecil dan dengan kuasa elektrik bateri untuk memenuhi keperluan bandar Eropah masa depan.

Bentley EV charging

Bentley dalam perjalanan untuk menandingini atau bahkan memperbaiki jualan kenderaan global tahun lalu walaupun telah menutup kilang kerana Covid-19. Bentley menjual 11,006 kereta tahun lalu, menurut angka syarikat dan dapat menyaksikan kemungkinan 11,100 unit terjual di seluruh dunia pada akhir tahun 2020. Melihat kejayaan Porsche Macan (SUV mewah kompak), Bentley akan mengeluarkan SUV super mewah yang kompak untuk bersaing dengan Aston Martin DBX dan juga Porsche Macan dengan petrol dan juga pemacu elektrik penuh. Audi sudah memiliki SUV e-Tron dan platform yang sama dapat digunakan untuk versi super mewah menggunakan lencana dan pengalaman kabin Bentley.

Volkswagen, yang enggan mengesahkan laporan itu, sedang mengkaji masa depan jenama motor berprestasi tinggi Lamborghini, Bugatti dan Ducati sebagai sebahagian daripada usaha yang lebih luas untuk mendapatkan skala ekonomi yang lebih besar ketika beralih ke kereta elektrik yang dihasilkan secara besar-besaran.

Sementara itu, pengurusan Volkswagen juga sedang mengusahakan rancangan untuk menyiapkan jenama supercarnya Lamborghini untuk penyenaraian pasaran saham kerana mereka telah melihat kejayaan Ferrari ketika mereka melakukannya tahun yang sama.

Bentley cars

Pengurusan Volkswagen masih mencari pemilik baharu untuk satu-satunya jenama motosikalnya, Ducati. Ya, syarikat superbike yang berpusat di Bologna, Itali masih mempunyai prestasi yang baik di seluruh dunia dan bahkan di Malaysia, walaupun Covid-19. Penjualan global Ducati cukup baik dengan 38,847 unit dijual (-10.9 peratus) tahun hingga September 2020, dalam pemulihan yang tajam setelah -17.7 peratus dan -27.1 peratus masing-masing dilaporkan pada S1 dan S2, sasaran setahun hampir 49,000 penjualan, penurunan hanya 7.5 peratus.

2020AudiautoBentleyDucati, kerjasama, perkongsian platformVolkswagen Group

Previous post

Kia RED CUBE Lebuh Raya Persekutuan Ditutup

Next post

Patutkah Pemilik Kia Di Malaysia Bimbang?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *