Berita Auto

Apa Itu Tork … Dan Mengapa Ia Penting Untuk Sesebuah Kereta

Penjelasan Ringkas Mengenai Peranan Tork

Apa yang dimaksudkan angka ini dan apa kaitannya dengan ciri pemanduan kereta?

Setiap kali angka prestasi kereta disebutkan, dua metrik selalu diberikan: kuasa kuda dan tork. Secara nalurinya, angka-angka ini sekilas memberitahu kekuatan sesebuah kereta. Semakin tinggi kedua-dua nombor ini, semakin kuat kereta itu.

Tenagakuda (horsepower) terutamanya, merupakan metrik yang sudah lama menjadi ukuran prestasi kereta. Angka tenagakuda tinggi sering dikaitkan dengan kereta berprestasi tinggi. Fikirkan angka gila 1000 hp Bugatti Veyron dan anda akan mendapat gambarannya. Metrik ternagakuda pada dasarnya memberitahu kita bahawa sesebuah kereta benar-benar pantas. Walau bagaimanapun, walaupun sebahagian besar daripada kita memahami metrik kuasa kuda, angka tork yang menyertainya biasanya diabaikan.

Memang, terutama sekali hari ini dengan pengecasan turbo dan (pada masa dahulu) zaman enjin diesel tork monster, angka tork sekarang kadang-kadang menjadi berita besar yang berkaitan dengan kereta tertentu. Lihat saja segmen B sekarang, dengan semua memperjuangkan angka tork mereka. Walaupun begitu, metrik prestasi khusus ini masih mengaburkan ramai. Oleh itu, di sini kami cuba menguraikan konsep yang sebenarnya sederhana sahaja, dan lebih penting lagi menjelaskan mengapa angka ini juga harus dipertimbangkan semasa memilih kereta anda yang seterusnya.

gearbox

Tanpa perlu menjunam terlalu mendalam mengenai kejuruteraan mekanikal dan fizik, takrif tork yang paling mudah ialah daya yang bertindak pada jarak tertentu. Itulah sebabnya mengapa unit pengukuran ini berada dalam newton meter (Nm) atau bagi mereka yang masih ketinggalan, sistem imperial, lb-ft.

Walau bagaimanapun, ini tidak benar-benar menjelaskan bagaimana daya kilas berfungsi dalam konteks kereta. Oleh itu, untuk mempermudahkan penjelasannya secara paling senang sekali:

Tork memecutkan kereta anda, sementara Tenaga Kuda menahankan kelajuan itu.

Dengan kata lain, semakin besar angka torknya, semakin laju kereta dapat memecut. Sekiranya anda masih tidak faham, ingat saja bahawa angka tork yang tinggi adalah sebahagian daripada sebabnya mengapa kereta elektrik seperti Tesla dapat melancar macam roket.

insight I-MMD

That said, angka tork tinggi adalah, seperti yang disebutkan tadi, hanya sebahagian alasan mengapa Tesla (atau EV lain) mempunyai masa pecutan yang laju gila. Sebab utama sebenarnya berkaitan dengan kenyataan bahawa motor elektrik menghasilkan tork maksimum dari 0 rpm (dengan kata lain, ketika tidak bergerak, berhenti). Dan ini membawa kita kepada subjek yang lebih rumit mengenai tork, iaitu lengkungan tork.

Angka tork yang tinggi tidak akan menghasilkan lonjakan pecutan awal sahaja. Titik di mana dalam julat putaran enjin letaknya tendangan tork maksimum juga penting. Sebaik-baiknya, anda mahukan nilai tork yang dibuat oleh enjin pada bila-bila masa dilakarkan pada garis yang selurus mungkin. Dengan kata lain, lengkungan tork linier. Dengan cara itu, daya pecutan maksimum akan selalu tersedia pada mana-mana kelajuan enjin.

Namun, hal itu tidak biasanya terjadi pada kebanyakan enjin, dengan enjin petrol naturally aspirated terutama sekali akan hanya memberikan tork puncak hanya pada kisaran putaran tinggi. Itulah sebabnya ketika memotong kereta lain, kita biasanya menurunkan satu atau dua gear supaya dapat melintasi kereta yang lebih perlahan di hadapan.

torque

Enjin diesel dan, pada tahap tertentu, mesin induksi paksa (forced induction) sementara itu, selain memiliki angka tork yang relatif lebih tinggi, juga secara semula jadi menghasilkan lengkungan tork yang lebih linear. Oleh itu, anda akan dapati bahawa semasa memandu kereta tersebut, tidak perlu menurunkan gear sebelum melakukan lintasan menjadikan usaha memintas kenderaan lain mudah sekali.

Perlu dikatakan walaupun dengan kereta turbocharged, kemungkinan besar akan berlaku kelewatan sesaat (momentary delay) sebelum gelombang tork melontar anda memintas kereta yang hendak dipotong. Fenomena ini disebut turbo lag, dan ini pula adalah cerita lain untuk masa lain.

Lebih-lebih lagi, kerana semua tork tersedia ini tidak hanya berguna ketika memecut atau ketika memintas seseorang, kerana angka tork yang tinggi juga akan mempermudah memandu ketika di jalan yang curam. Ingat bahawa tork boleh dianggap sebagai kekuatan. Oleh itu, memang masuk akal ketika adanya kekuatan yang lebih, maka akan lebih mudahlah ketika mendaki lereng curam seperti menaiki Genting Highlands atau Cameron Highlands.

Meneruskan dengan penjelasan yang sama, enjin yang banyak tork juga dapat menjimatkan bahan bakar anda. Ini dapat dikaitkan dengan fakta bahawa dengan lebih banyak tork, enjin akan kurang tegang, kurang stress, kerana anda tidak akan memerah setiap titik prestasi kereta anda dari julat putaran tinggi.

Sebaliknya, dengan melayari gelombang tork pada rpm rendah, enjin secara semula jadi akan berputar pada kelajuan yang lebih rendah/perlahan, kerana terdapat cukup tenaga yang tersedia pada kelajuan enjin tersebut. Dan kerana bahan bakar dibakar untuk setiap putaran, enjin yang banyak tork dapat diterjemahkan sebagai kurang sedikit bahan bakar yang dibakar justeru, menjimatkan wang anda.

Ini tentu saja bergantung pada gaya pemanduan setiap individu. Oleh kerana dari pengalaman peribadi, mempunyai kuasa pecutan dalam genggaman anda adalah sejenis ketagihan. Oleh itu, ini membawa saya kepada titik terakhir mengapa tork harus menjadi faktor pertimbangan untuk pembelian kereta anda yang seterusnya. Bercakap kepada peminat memandu khususnya, mempunyai tork yang berpatutan, terutama pada bahagian rendah menjadikan pengalaman memandu sangat menyeronokkan.

Sementara ada yang menunduk kepada VTEC di mana tenagakuda putaran tinggi adalah raja dunia mereka, mempunyai pengetahuan bahawa terdapat simpanan tork di bawah kaki kanan anda pada bila-bila masa menjadikan pemanduan lebih meyakinkan, dan seronok. Selain itu, hanya sensasi menekan pedal minyak ke lantai di jalan yang kosong dan anda tertekan balik ke dalam tempat duduk anda adalah satu kenikmatan tersendiri.

Sama seperti iklan City “tork matters” beberapa bulan lalu yang berubah menjadi meme, memang benar bahawa tork memang penting. Dan mudah-mudahan anda sekarang tahu mengapa tork penting.

Previous post

Modenas Lancar Minyak Enjin Sintetik Penuh EMOS 7000E

Next post

Pelancaran Perodua DL 55 Crossover Tertunda! Mengapa?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *