Berita Auto

Gen Baharu SL Roadster Sedang Diuji Untuk Pelancaran 2021

Mercedes-Benz memperluas legasi SL mereka dengan model serba baharu yang kini sedang menjalani ujian jalan dalam fasa pra-produksi. SL dilihat oleh ramai sebagai roadster gaya hidup unggul dalam barisan Benz. Di samping SL terdapat juga S-Class Cabriolet dan S-Class Coupé, kedua-duanya mungkin tidak akan kembali dengan S-Class generasi akan datang. Ini bermakna, pada 2021, Mercedes-Benz akan mengecilkan barisan utamanya sebanyak 2 model, dan SL berjaya bertahan.

Model generasi seterusnya dikembangkan secara digital dan melalui banyak percubaannya menggunakan simulator, tetapi sekarang Daimler cukup yakin untuk membawa kereta ke ujian ‘pemanduan dinamik’ pertama dalam fasa pra-produksi. Ini di Pusat Ujian dan Teknologi di Immendingen serta beberapa jalan awam.

Sejarah lama generasi SL

SL generasi ke-6 sekarang ini sebenarnya sudah lama wujud, tetapi ini bukan generasi SL yang paling lama. ‘R231’ SL pertama kali dilancarkan pada tahun 2012 dan kemungkinan akan digantikan oleh model generasi akan datang ini pada tahun depan. Sebaliknya, SL generasi ke-5 muncul pada tahun 2001 dan hanya berhenti dihasilkan 10 tahun kemudian pada tahun 2011. Generasi ke-4, R129 SL yang sangat dikenali telah wujud lebih lama lagi, berkhidmat antara 1989 dan 2002. Pendahulunya, R107, wujud untuk jangka masa terpanjang, terdapat di bilik pameran dari tahun 1971 hingga tahun 1989.

SL memulakan hidup pada tahun 1950-an dengan Gullwing 300 SL yang ikonik dan kemudian model 300 SL Roadster yang bergaya. Terdapat juga 190 SL berkuasa rendah dengan pilihan mesin petrol inline-4.

Kami teruja melihat ke mana Mercedes-Benz akan mengambil model SL ini – salah satu daripada beberapa model yang tersisa dalam barisannya yang tidak memerlukan keperluan untuk dikemas kini dan bongkahan spesifikasi.

Kenyataan Media

The next generation of the legendary SL Roadster is going back to its roots, which lay in motorsport back in 1952. Mercedes-AMG, as the performance and sports car brand of Mercedes-Benz AG, has fittingly taken on the task of overall vehicle development for the reinterpretation of the legendary roadster. Following extensive digital development steps, test stand runs and simulator trials the new sports car is now entering a scheduled phase of wide-ranging dynamic driving tests – thus far at the Group’s own Test and Technology Centre in Immendingen – and now also on public roads in some cases.

Previous post

Toyota Dan Honda Bekerjasama Tetapi Bukan Pasal Kereta

Next post

Rolls Royce Ghost 2021 Dilancarkan Untuk Anda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *