Hibrid, Elektrik, HidrogenKhidmat Masyarakat

Sengaja Letak Kereta Di Petak Cas EV Stesen Minyak

Untuk mendapatkan lesen memandu, anda perlu dapat membaca dan menulis dan mempunyai akal sehat. Namun, nampaknya pemandu Avanza ini tidak mempunyai salah satu daripada tiga elemen yang diperlukan untuk mendapatkan lesen memandu.

Toyota Avanza Electric Vehicle Joke

Sebuah Toyota Avanza dijumpai parkir di tempat pengisian EV di stesen minyak.

Kepada mereka yang sedang pecah kepala memikirkan mengapa anda tidak tahu tentang Toyota melancarkan Avanza versi EV atau PHEV, izinkan saya memberi jaminan bahawa mereka belum melakukannya. Dan Avanza berkuasa petrol semata-mata ini dipandu oleh seorang pemandu yang benar-benar tidak peduli dan telah memutuskan untuk mengambil petak yang benar-benar ada fungsi dan bertujuan untuk pemilik kenderaan elektrik dan plug-in.

Sebelum ada yang bergegas membela pemandu ini dengan alasan dia mungkin terburu-buru hendak ke tandas atau baru saja masuk ke kios stesen minyak sekejap, nampaknya pemandu Avanza putih ini baru saja meninggalkan keretanya di sini dalam petak pengisian EV dan telah beredar dengan memasuki kereta lain dan sudah tentu untuk masa yang lama.

Lagi kurang ajar, kami difahamkan bahawa permandu Avanza berwarna putih yang jelas salah ini bertekak lidah dengan petugas stesen minyak apabila ditegur. Tambah lagi, nampaknya, ini bukan kali pertama pemandu itu melakukan perkara ini.

Meletak kereta bukan EV atau PHEV anda di ruang pengecasan untuk berapa lama sekali pun tidak boleh dimaafkan. Ya, memang benar bahawa PHEV dan EV masih jarang dilihat di Malaysia, dan memang benar bahawa berapa kalikah seseorang itu benar-benar akan mengecas kenderaan elektrik mahal mereka menggunakan titik cas stesen minyak tetapi …

… prinsip membiarkan ruang itu kosong bagi mereka yang memerlukannya tetap menjadi perkara yang harus dipatuhi oleh setiap pemandu. Bagi mereka yang masih berusaha memahami konsep yang cukup mudah ini, fikirkan tempat pengecasan EV ini sebagai tempat letak kenderaan kurang upaya.

Ya, memang tidak banyak orang kurang upaya (OKU) di sekitarnya, tetapi masyarakat menganggap bahawa tempat letak kenderaan OKU yang anda lihat betul-betul di depan pintu masuk pusat membeli-belah dibiarkan kosong untuk digunakan secara eksklusif oleh mereka yang kurang upaya. Ada pepatah bagi mereka yang meletak kenderaan di tempat letak kenderaan OKU yang bukan OKU, tetapi mari kita perbahaskan di sini secara sopan.

Khususnya kepada pemandu Avanza ini, ini semua dapat dielakkan sekiranya anda meletakkan kenderaan anda di tempat letak kereta yang betul.

Sekiranya anda benar-benar mahu meletak kenderaan di tempat pengecasan EV, mungkin tukar saja Avanza yang agak baharu ini kepada kenderaan PHEV atau EV sebagai gantinya. Kemudian anda boleh meletak kenderaan di tempat itu sesuka hati anda. Tetapi sehingga itu, mungkin biarkan ruang itu kosong bagi mereka yang mungkin benar-benar memerlukan kemudahan itu.

Dan juga, berjaga-jagalah agar jangan menyempit kenderaan anda dengan petak pengecasan kerana pengguna mungkin perlu memasang plug di sebelah itu.

Previous post

Honda dan General Motors Tubuh Perikatan di Amerika Utara

Next post

Produksi Toyota GR Yaris Telah Bermula

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *