Cerita Auto

Mitsubishi Galant Reimagined Untuk Tahun 2020-an

Ramai peminat zaman yang gemilang Mitsubishi sudah biasa dengan papan nama ‘Galant’. Galant adalah sumber kebanggaan besar bagi Mitsubishi Motors. Produksi berjalan selama 9 generasi, mulai tahun 1969. Generasi ke-7 adalah ketika Mitsubishi benar-benar mula menunjukkan kehebatan kejuruteraannya. Galant adalah salah satu kereta roda depan, enjin depan pertama di dunia yang mempunyai suspensi multi-link di bahagian depan dan belakang.

Namun, pada akhir tahun 2000-an, jelas bahawa Mitsubishi sedang berusaha untuk memahami model tersebut, memberikannya langkah ketiga dan menghentikan operasi pembuatan di Australia. ‘Galant’ kini hanya ada pada nama, digunakan untuk memasarkan model Lancer Sportback sebelumnya.

Walaupun sudah lebih dari satu dekad sejak kita melihat Mitsubishi Galant yang sebenar, beberapa peminat Mitsubishi Motors yang tegar berharap ia akan kembali. Penyatuan Mitsubishi baru-baru ini dalam Renault Nissan Alliance dapat memberikannya sumber yang diperlukan untuk mengembangkan sedan baharu.

Untuk membantu mendorong Mitsubishi ke arah yang sebenar penyedia automotif Rusia dari Kolesa.ru tampil dengan sedan Galant yang berpotensi dan kelihatan moden.

Mereka telah menggabungkan gril depan ‘Dynamic Shield’ Mitsubishi terkini dengan lampu depan langsing dan lampu kabus LED triple di bumper. Ia masih sama seperti Triton semasa, tetapi pastinya jauh lebih ramping dan sesuai dengan gaya badan sedan. Tidak terlalu agresif juga, seperti banyak penampilan kereta. Bonet bersih dan sedikit berotot, tetapi jelas banyak garis panel belum ditentukan dengan jelas. Sebagai contoh, bumper depan terus masuk ke fender dan tidak diketahui sama ada hudnya jenis clamshell atau tidak.

Belakangnya juga kelihatan tampan, dengan penampilan ‘unibrow’ keseluruhan yang dipopularkan oleh jenama Jerman (seperti pada Audi A7). Ini bukan reka bentuk yang sangat ‘Mitsubishi’, tetapi sekali lagi, syarikat itu tidak benar-benar menumpukan perhatian pada sedan mereka dalam dekad terakhir ini, jadi mungkin langkah seperti ini diperlukan syarikat sekarang.

Oleh kerana nama Galant telah digunakan oleh Mitsubishi untuk menunjukkan kehebatan kejuruteraan mereka pada masa lalu, ini boleh menjadi peluang untuk memperkenalkan lebih banyak penawaran PHEV dan elektrik. Bayangkan Galant sebagai pesaing Model 3 dengan dalaman Nissan LEAF, itu boleh berjaya, ya?

Apa pendapat anda mengenai rendering Galant ini? Patutkah Mitsubishi menumpukan perhatian pada pick-up, crossover dan SUV atau haruskah mereka kembali ke akar umbi dan berusaha untuk mendapatkan kembali kepercayaan peminat? What you tink?

Previous post

ŠKODA ENYAQ iV Mempunyai Jarak Elektrik 510 km Yang Mengagumkan

Next post

Perodua Tweckbot Kembali Beroperasi Semula

Ross Hadi

Ross Hadi

14 tahun bikin burger, 21 tahun mengacara, 8 tahun borak kereta dan kini ... berkongsi sama!

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *