Hibrid & Elektrik

Mercedes-Benz S580 e Baharu Mempunyai Jarak Elektrik 2 kali Ganda S560 e

Mercedes-Benz Malaysia telah berusaha untuk menambah elektrifikasi S-Class sejak W222 pertama kali tiba di pantai kami. Ia pada mulanya tersedia sebagai hibrid ‘ringan’ dengan enjin CGI 3.5L V6 yang melakukan banyak angkat berat. Dengan model facelift yang dipasang secara tempatan, kami mendapat S560 e. Ini dipadankan dengan turbo V6 3 liter dengan motor elektrik 121hp yang lebih kuat. Oleh kerana model ini adalah PHEV, ia boleh dicas untuk memandu elektrik sejauh 50km secara teori. Ia juga mendapat keuntungan dari insentif cukai, yang memberikannya kelebihan harga dibandingkan varian petrol S450 L.

Dengan S-Class W223 yang baru dilancarkan, Mercedes-Benz Malaysia kemungkinan akan terus berusaha memanfaatkan insentif ‘EEV’ dan membawa model PHEV yang lain. Jadi apa pilihan untuk generasi ini?

Perlu diingat bahawa di kebanyakan pasaran, enjin petrol default adalah hibrid ringan, jadi tidak ada jalan keluar dari elektrik pada masa ini. Tetapi jika kita hanya membincangkan pilihan Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), maka yang kita lihat adalah S580 e.

S580 e ini mempunyai banyak persamaan dengan enjink S560 e semasa. Ia menggunakan motor petrol M276 3.0L V6 yang sama. Motor elektrik juga diletakkan dalam transmisi 9G Tronic Plus.

Walau bagaimanapun, jumlah jarak elektrik kini meningkat dua kali ganda menjadi 100km setiap cas penuh. Sudah tentu, ini adalah teori yang mungkin jauh lebih rendah dalam kehidupan sebenar. Pek bateri mungkin merupakan sebab terbesar kenaikan jarak elektrik ini. Ia naik hingga 28kWh berbanding 13.5kWh pada model PHEV semasa. Itu lebih dari dua kali ganda kapasiti bateri! Juga, digabungkan, S580 e mampu menghasilkan 510hp, naik dari 469hp pada S560 e.

Adakah model PHEV S-Class membuat anda teruja atau lebih suka model petrol yang dicuba dan diuji yang harga mukanya mahal? Beritahu kami pendapat anda.

Previous post

Subaru Impreza Rentung Di USJ Taipan

Next post

Honda dan General Motors Tubuh Perikatan di Amerika Utara

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *