Uncategorized

Kereta Terbakar Semasa Mengisi Minyak Di Stesen Petron

Inilah Sebabnya Mengapa Anda Tidak Dibenarkan Membiarkan Enjin Hidup Semasa Mengisi Minyak

Beberapa hari yang lalu ini dikongsi di media sosial. Seorang pemilik kereta membiarkan enjin keretanya hidup semasa mengisi bahan bakar di stesen minyak di Seri Kembangan dan keretanya terbakar. Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 8 malam, mangsa Gan Shuh Long, berusia 31 tahun, terbakar ringan di beberapa bahagian badannya.

Penolong Pengarah Jabatan Bomba & Penyelamat Selangor, Hafisham Mohd. Noor berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 8.11 malam.

Tambah beliau sepasukan dari Balai Bomba dan Penyelamat dan pegawai dari Balai Bomba Serdang bergegas ke tempat kejadian di Stesen Minyak Petron.

“Setibanya di sana, mereka menemui sebuah kereta Audi yang terbakar di sebelah pam petrol di stesen minyak Petron.”

Audi catches fire at Petron Fuel Station

“Kebakaran telah bergerak sekitar 10 persen di sebelah kanan pintu belakang kereta dan telah mempengaruhi sekitar 30 persen di permukaan pam bahan bakar, “

Menurut Hafisham mangsa dihantar ke Hospital Serdang untuk rawatan lanjut.

Selepas pemeriksaan lanjut, katanya, siasatan awal pihaknya mendapati kejadian itu berlaku kerana kecuaian mangsa yang tidak mematikan enjin kereta semasa mengisi bahan bakar di pam petrol.

Audi catches fire at Petron Fuel Station

Mengisi minyak ketika enjin kenderaan hidup meningkatkan kemungkinan wap gas bersentuhan dengan haba atau elektrik. Setiap kali anda mengisi tangki petrol kenderaan anda, ada kemungkinan mekanisme berhenti automatik pam petrol mungkin gagal, menyebabkan tangki bahan bakar anda meluap dan menyemburkan petrol ke tanah di sekitar anda dan kenderaan anda. Dalam kes ini, anda lebih baik berdiri di sebelah kenderaan, untuk memastikannya enjin dimatikan, kerana enjin yang hidup meningkatkan kemungkinan kebakaran.

Beberapa papan tanda stesen minyak mempunyai peringatan bahawa pemandu harus melepaskan statik elektrik sebelum mengisi minyak. Selalunya, mereka yang meninggalkan enjin kereta hidup akan memasuki kenderaan semula semasa menunggu kerana panas. Memasuki semula dan keluar dari kenderaan yang enjinnya hidup meningkatkan peluang anda untuk mengumpul statik elektrik, terutamanya semasa cuaca sejuk dan kering. Sekiranya pemandu melepas muncung, statik boleh mencucuh pada titik bahan bakar, menyebabkan api menyala.

Audi catches fire at Petron Fuel Station

Walaupun kemungkinan salah satu peristiwa itu tipis, penyalaan mungkin terjadi, dan ketika ia terjadi, hasilnya boleh mencetus bencana. Demi dompet dan keselamatan anda, sebaiknya matikan enjin kenderaan anda semasa mengisi minyak.

Previous post

Toyota Yaris Cross Dilancarkan Di Jepun Dari RM71,000

Next post

Honda e Terbaik Untuk Pemanduan Bandar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *