Berita Auto

PROTON Akui Akan Bina 4500 Unit Crossover X50 Sebulan

Ini adalah sasaran PROTON kepada ramai vendor alat ganti mereka untuk menghantar alat ganti untuk penjual terbaik generasi seterusnya, crossover X50.

PROTON telah memberitahu pembekal mereka bahawa mereka akan memerlukan alat ganti untuk menghasilkan 4,500 unit crossover PROTON X50 setiap bulan bermula serta merta.

Gembar-gembur sekitar SUV kompak tempatan yang akan datang ini semakin meningkat di media sosial dengan banyak gambar model dalam samaran, yang dilihat di seluruh negara sedang diuji dan juga untuk membangkitkan emosi rakyat Malaysia yang telah melihat kejayaan saudaranya di Filipina di mana ia dipanggil. ‘Coolray’ yang merupakan nama yang dipilih oleh penjaga jenama Filipina (lihat gambar di bawah).

Geely Coolray launch red

Segmen crossover merupakan segmen yang paling cepat berkembang sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan hampir setiap pengeluar kereta mempunyai tawaran dalam barisan mereka. Kami telah melihat segmen ini meletup dengan Honda HRV, Mazda CX-3 ke Mercedes GLA, BMW X2, dan Lexus UX kelas atas.

Geely Coolray_meter cluster
Geely Coolray_rear seats
Geely Coolray_dashboard
Geely Coolray_center console
Geely Coolray_infotainment
Geely Coolray launch

Oleh itu, bagi PROTON untuk melancarkan SUV kompak yang berpatutan, crossover, dapat difahami mengapa semua orang teruja dengan X50 ini. Sangat teruja sehingga terdapat banyak orang yang tidak sabar untuk membuat pesanan untuk kereta yang belum dilancarkan ini atau bahkan diumumkan secara rasmi oleh Proton.

Crossover Geely ini adalah hasil pembangunan selama lebih dari empat tahun. Dibina berdasarkan B-Segment Modular Architecture (BMA) global Geely, crossover ini menetapkan tanda aras baru dalam konfigurasi dan teknologi untuk crossover global.

Penawaran yang penuh dengan teknologi ini telah direkayasa dan dirancang untuk generasi pengguna yang lebih muda dan pastinya harganya di bawah RM95,000. Ia akan dikuasakan oleh enjin 1.5L Turbo Direct Injection yang memberikan kuasa 130kW dan tork 255 Nm. Enjin ini akan dipadankan dengan kotak gear tujuh-kelajuan dual-clutch basah automatik (7DCT) yang dikembangkan di Pusat Teknologi Kenderaan Euro Geely China di Gothenburg, Sweden yang menawarkan kecekapan transmisi 97% yang terkemuka di industri. 7DCT ini memungkinkan Coolray untuk memecut hingga 100km / j hanya dalam masa 7.9s sementara penggunaan gabungan bahan bakar bandar / lebuh raya hanya 6.1L / 100km.

Senibina BMA adalah seni bina modular global terkini yang dikembangkan secara bebas oleh Geely dengan tahap fleksibiliti dan skalabilitas yang tinggi serta kemajuan terkini dalam bidang keselamatan, penyambungan, tenaga baru, dan pemanduan autonomi. Dengan menggunakan BMA, Coolray mampu menampung powertrains terbaharu dan termaju yang dikembangkan bersama oleh Geely Auto dan Volvo Cars termasuk pilihan hibrid plug-in dan hybrid ringan.

Pelancaran Coolray yang berjaya di pasaran Filipina menunjukkan bahawa pembeli kereta Asia Pasifik berpuas hati dengan model terbaharu dan paling popular Geely yang bermaksud X50 akan menjadi penjual dengan jumlah tinggi di Malaysia. 4,500 unit akan terjual dengan lebih laju daripada yang dijangkakan dan pesaing terdekatnya perlu bekerja lebih keras di Malaysia.

Previous post

Mercedes-Benz S-Class Model 2021 Dilancarkan Di Jerman

Next post

Prototaip Kereta Nissan Z Baharu Akan Datang Dalam 2 Minggu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *