Berita Auto

Nokia Mungkin Paksa Mercedes Berhenti Jual Kereta Di Jerman

Mahkamah Jerman berpihak kepada Nokia atas Daimler dalam pertikaian hak paten standard.

Nokia, gergasi telekomunikasi Finland memenangi keputusan pengadilan terhadap Daimler dalam perselisihan hak paten standard. Hakim di Mannheim, Jerman berpihak kepada Nokia pada hari Selasa minggu lalu dalam pertarungan lama ini mengenai bagaimana royalti untuk teknologi mudah alih digunakan pada kenderaan.

Berdasarkan penilaian ini, Nokia memiliki kemungkinan untuk menerapkan larangan penjualan terhadap Daimler. Namun, langkah ini sangat mustahil kerana syarikat telekomunikasi akan diminta untuk membuat bon Euro 7 bilion (RM34.7 bilion) sebagai jaminan untuk menutup segala kerosakan sekiranya larangan tersebut dibatalkan atas permohonan rayuan.

Bercakap tentang rayuan, Daimler telah menyatakan bahawa ia tidak memahami bagaimana mahkamah telah membuat kesimpulan ini dan akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan ini jadi cerita ini tidak akan berakhir di sini buat masa ini.

Mahkamah berpihak kepada Nokia kerana menyatakan bahawa Daimler tidak bersedia mematuhi peraturan yang ada untuk paten hakiki yang standard. Mahkamah mengeluarkan pernyataan yang mengatakan bahawa “Fakta menunjukkan bahawa Daimler dan penyokongnya dalam kes itu tidak bersedia mengambil lesen.”

Mercedes Mobile Technology

Pembekal alat ganti automotif Continental dan Robert Bosch berpihak kepada Daimler mengenai proses pengadilan ini, dengan Continental mengeluarkan kenyataan yang mengkritik keputusan tersebut yang mengatakan, “Persetujuan lesen seperti itulah yang telah lama dituntut oleh Continental dari Nokia dan saat ini ia diminta di mahkamah di Amerika Syarikat dari Nokia. “

Sebab di sebalik pertikaian pengadilan ini adalah Nokia mendesak agar Daimler membayar royalti berdasarkan setiap kereta yang dijual. Sama seperti perjanjian yang dibuat antara Nokia dan pembuat kenderaan Jerman lain seperti Volkswagen Group dan BMW.

Walau bagaimanapun, Daimler berpendapat bahawa harganya terlalu tinggi, sebaliknya menegaskan Nokia akan melesenkan teknologi tersebut kepada pembekal peralatan yang digunakan untuk mengintegrasikan peranti mudah alih di dalam kenderaannya, yang mana pembuat kenderaan akan dikenakan bayaran yang sesuai.

Pembuat kenderaan di seluruh dunia mengawasi kes ini dengan teliti kerana kemungkinan ada kesan mengenai teknologi dalam kereta. Lebih khusus lagi kerana pembuat kenderaan semakin banyak teknologi dari syarikat teknologi untuk digunakan dalam sistem navigasi, komunikasi kenderaan dan kenderaan autonomi dalam era kereta yang semakin maju dari segi teknologi.

Keputusan ini bagaimanapun adalah yang kedua dari sepuluh tuntutan mahkamah yang ditangguhkan di mahkamah Jerman terhadap kedua-dua syarikat ini, dengan kes paten pertama pada bulan Februari dijatuhkan terhadap Nokia. Kes ketiga dari sepuluh ini dijadualkan berlangsung pada 5 September.

Tags: 2020, keputusan makkamah, Daimlermercedesmobile technologyNokia

Previous post

SUV Proton X70 Berlanggar Dengan Lori

Next post

Harga Pelancaran Hyundai Kona Di Malaysia Ialah RM115,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *