Berita Auto

Mercedes Benz Australia Panggil Balik 30,105 Kereta Kerana Masalah Sunroof

Belum ada berita mengenai sama ada model Malaysia terjejas.

Mercedes Benz Australia telah mengeluarkan arahan panggilan balik kepada lebih dari 30,105 kereta Mercedes Benz kerana masalah yang berkaitan dengan penahan panel kaca sunroof pada bingkai gelongsor atap.

Model Mercedes Benz yang terlibat denganh panggilan balik ini merangkumi C-Class, CLK, CLS dan E-class yang dibina pada tahun 2000 dan 2010.

Penarikan semula dilakukan kerana Mercedes Benz mendakwa bahawa “ketahanan ikatan antara panel kaca sunroof dan bingkai gelongsor bumbung pada beberapa kenderaan mungkin tidak memenuhi spesifikasi dan panel kaca mungkin terpisah dari kenderaan.”

Pembuat kenderaan Jerman itu terus menyatakan bahawa ‘Sekiranya panel kaca berpisah dari kenderaan, ada risiko kemalangan yang mengakibatkan kecederaan atau kematian pengguna jalan raya yang lain.’

Agak menarik, Mercedes Benz juga telah mengeluarkan panggilan balik serupa di Amerika Syarikat pada bulan Januari tahun ini. Memanggil balik hampir tiga perempat daripada sejuta kenderaan yang dibina dalam jangka masa yang hampir sama, tahun 2001 dan 2011 kerana masalah yang sama di mana ikatan yang melekatkan kaca sunroof ke bingkai kenderaan boleh diguris, menyebabkan kaca terlepas dari kereta.

Tidak mengejutkan, model Mercedes yang sama seperti pada panggilan balik Australia dipengaruhi oleh panggilan balik Amerika Utara, dengan hanya C-Class, CLK, CLS dan E-class model yang terjejas.

Dengan panggilan balik yang berlaku di dua negara, persoalannya sekarang adalah: Bagaimana dengan model Mercedes Benz Malaysia yang dilengkapi dengan sunroof?

Setakat ini tiada apa-apa berita dari Mercedes Benz Malaysia mengenai isu ini yang melibatkan model Malaysia. Namun, kerana panggilan balik kenderaan Mercedes Benz yang dijual oleh Australia hanya datang enam bulan selepas isu panggilan balik di Amerika, kenderaan Mercedes Benz yang dijual oleh Malaysia mungkin belum terlepas.

Mercedes Benz nampaknya mempunyai sejarah masalah berkaitan sunroof. Mercedes Benz Australia sebelum ini pernah mengeluarkan panggilan balik yang sama untuk model tahun A-Class tahun 2019.

Sunroof
KOLEOS SIGNATURE – PANORAMIC SUNROOF

Sementara itu di Amerika, selain dari panggilan masalah ikatan tersebut, terdapat juga kes sunroof panorama meletup kereta Jerman ini. Yang paling prolifik adalah kes di mana pemilik GLE yang marah menuntut Mercedes Benz, USD200 juta (RM838.5 juta) ketika sunroof SUV Mercedes-nya pecah.

Bagi mereka yang shopping untuk Mercedes Benz, mungkin keputusan yang lebih bijak adalah untuk memilih model tanpa sunroof? Hampir tidak ada sesiapa yang menggunakan pelindung matahari di bawah terik matahari Malaysia.

Previous post

Ram 1500 TRX Sedia Cabar Ford F-150 Raptor

Next post

Toyota Fortuner Legender Baharu Off-Roading Di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *