Kemalangan / Rosak / Recall

Gambar Jaguar E-Pace Tergolek Dog Menular Di Internet

Jaguar E-Pace baharu sahaja dilancarkan di Malaysia dan dengan harga jual yang sudah tentu membuat beberapa orang Malaysia terkilan untuk memandu ujinya agar dapat merasainya di jalan raya. Dilengkapi dengan rangka badan yang kuat dan peralatan keselamatan tinggi seperti yang dapat kita lihat dari kemalangan tergolek teruk di Eropah ini, semestinya ia SUV pilihan untuk rakyat Malaysia yang mementingkan keselamatan dalam SUV premium dan bergaya.

Jaguar E-Pace roll-over accident France

Beberapa gambar telah menular di internet mengenai Jaguar E-Pace yang nampaknya mengalami kemalangan bergolek-golek.

Melihat kepada plat Perancis dan pelekat pengedar Arc de Triomphe di bahagian belakang SUV Jag kompak P250 AWD spesifikasi tinggi ini, kemalangan ini mungkin berlaku di Perancis.

Hasil dari kejadian golekan ini sedih sekali. Pemerhatian awal dengan mudah menyimpulkan bahawa tidak ada panel lurus yang tinggal pada Jag hitam ini. Semua beg udara, termasuk beg udara tirai sisi, telah terpasang. Tingkap dan bumbung kaca panorama telah pecah, serpihan kaca merata-rata. Malah bahagian bumbung di atas di mana kepala pemandu seharusnya berada melengkung kerana kekuatan golekan.

Jaguar E-Pace roll-over accident France_airbag

Namun, jika diperiksa dengan lebih dekat, keadaannya tidaklah seburuk yang dilihat. Rangka tempat penumpang tetap utuh dan keempat-empat pintu masih mengekalkan (sebahagian besar) bentuk asalnya. Bumbungnya mungkin tidak sempurna tetapi jika dilihat dari rangka penumpang yang utuh, ada kemungkinan besar bahawa penghuni berjaya keluar dari kejadian mengerikan ini, dan mungkin hanya dengan cedera ringan. Sebahagian sebabnya mengapa E-Pace mempunyai penilaian keselamatan Euro NCAP 5 bintang.

Jaguar E-Pace roll-over accident France_drivers airbag

Setakat ini, tidak ada laporan rasmi mengenai kemalangan ini yang disebarkan kepada umum pada masa penulisan. Walau apapun, tanpa kerosakan pada bahagian depan dan belakang, ia menolak kemungkinan Jag kompak ini dilanggar dari depan atau belakang. Jumlah kerosakan yang lebih besar di sebelah kiri kenderaan membawa kepada hipotesis yang masuk akal bahawa SUV Jag ini dilanggar dari sisi kiri, sehingga menyebabkan ianya tergolek. Walau bagaimanapun, ini masih merupakan spekulasi.

Kejadian ini menambah kepada pendapat menarik mengenai peningkatan risiko SUV untuk bergolek. Pusat graviti yang lebih tinggi yang wujud pada SUV sebegini kerana pembeli menuntut bahawa kedudukan pemandu yang dinaikkan pasti akan menjadikan kenderaan ini lebih berisiko golekan.

Jaguar E-Pace roll-over accident France_front seats

Sudah tentu, teknologi telah berkembang pesat sejak zaman off-roader on-road yang paling awal berpegendalian seperti perahu di laut bergelora, dengan teknologi anti-roll baharu dan pengendalian seperti kereta pada kebanyakan SUV tinggi. Walau apa pun, fizik tidak boleh ditipu dengan mudah.

Salah satu contoh yang baik adalah bagaimana SUV lebih cenderung gagal dalam ujian Elk yang terkenal, manuver pengelakan kecemasan yang meniru pemandu yang memutar stereng untuk mengelakkan pelanggaran pada kelajuan memandu. Kereta tunggangan tinggi biasanya jauh lebih teruk dalam ujian ini, akibat dari kemahuan untuk melihat jauh ke hadapan jalan agaknya.

Jaguar E-Pace roll-over accident France_rear

Mengenai nasib Jag ini, ianya boleh dikatakan bahawa ia akan dianggap sebagai total loss. Digunakan kedai potong untuk alat gantinya sebelum dileperkan menjadi besi buruk.

Jaguar E-PACE berharga RM403,216.67 selepas pengecualian cukai jualan.

Kenyataan Media 

The Jaguar E-Pace is a five-seat compact SUV that packs the design and performance of a Jaguar sports car into a spacious, practical and connected all-wheel-drive vehicle. The Jaguar E-PACE is now on sale in the Malaysian market.

Available in Yulong White and Firenze Red, the compact SUV features a 2.0-litre four-cylinder turbocharged Ingenium petrol engine that makes 200 PS. 0-100 km/h sprint is done in 8.2 seconds with the help of an all-wheel-drive system.

Jaguar E-Pace roll-over accident France_side view

The E-Pace is the newest member of Jaguar’s SUV family following Jaguar’s first all-electric SUV, the I-Pace Concept and the World Car of the Year-winning F-Pace performance SUV.

The exterior design is inspired by the F-Type sports car and is characterised by the distinctive Jaguar grille, muscular proportions, short overhangs and powerful haunches. Optional 21-inch alloy wheels give the E-Pace a bold and purposeful stance, instantly communicating dynamic agility. Jaguar sports car DNA is also evident in the fast sweep of the roofline and the distinctive side window graphic.

Jaguar E-Pace roll-over accident France_front view

The E-Pace will be one of the most connected and intelligent vehicles in its class. The next-generation touchscreen infotainment system connects customers to their favourite apps, such as Spotify through Jaguar Land Rover’s InControl apps.

Digital connectivity can be found throughout the cabin, ready for every need of the modern family. There are up to four 12-volt charging points and five USB connections as well as a 4G Wi-Fi hotspot for up to eight devices.

Jaguar E-Pace roll-over accident France_engine bay

The Jaguar E-Pace has exceptional interior space for a vehicle in this class. The compact SUV is 4,395mm long with short front and rear overhangs of 882mm and 832mm respectively. Its 2,681mm wheelbase seats five in absolute comfort and yields a generous rear legroom of 892mm while the large luggage capacity of 577 litres is made possible by the vehicle’s sophisticated Integral Link rear suspension architecture.

Jaguar E-Pace roll-over accident France_1


Previous post

BMW Akan Hanya Buat Kenderaan EV Dan PHEV Menjelang 2030

Next post

Petronas Akan Melancarkan RON 100. Adakah Kita Benar-benar Memerlukannya?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *