Berita Auto

18,000 Unit Daihatsu Taft Crossover Dijual Pada Bulan Pertama

Teka Mengapa Kita Tidak Akan Dapat Crossover Kompak Ini Di Malaysia?

Pencapaian luar biasa Daihatsu untuk menjual lebih daripada 18,000 unit Taft kei Crossover yang baharu dilancarkan pada bulan pertama pelancarannya sahaja menunjukkan potensi kenderaan kecil berkualiti tinggi yang berasal dari pengeluar Jepun ini. Namun, dengan pasaran automotif ‘terkawal’ kami, sebilangan kecil rakyat Malaysia mungkin dapat merasai pemilikan kenderaan ini dalam masa 24-36 bulan ketika pengimport kereta recon memutuskan untuk mengimport beberapa unit terpakai dengan harga jual yang tinggi.

Sementara itu, hasil penjualan yang mengagumkan ini malah mengejutkan Daihatsu kerana sasaran penjualan bulanannya yang dijangkakan hanya 4,000 unit sebulan. Sehingga meletakkan angka 18,000 Taft yang terjual 4.5 kali daripada yang dianggarkan Daihatsu. Lebih-lebih lagi, SUV kecil ini hanya dijual di Jepun untuk masa yang akan datang.

Daihatsu Taft, yang merupakan singkatan dari “Tough & Almighty Fun Tool” dibangunkan di atas platform kereta Toyota kei yang telah diubah suai sebagai bahagian dari Daihatsu New Generation Architecture (DNGA). Berkaitan dengan kereta Daihatsu Tanto kei, Taft adalah versi off-road Tanto yang lebih menarik dan dibayangkan sebagai pengganti Daihatsu Cast Active dan Sport yang sama anehnya.

Mengikut peraturan kereta kei Jepun, di bawah bonet Taft adalah enjin petrol 3-silinder 658cc yang menghasilkan 51hp atau 63hp yang kuat jika pilihan turbo dipasang. Kedua-dua enjin dikawinkan dengan transmisi CVT yang hanya menggerakkan roda depan atau keempat-empat roda pada model terpilih.

Daihatsu Taft Crossover extended luggage space
Daihatsu Taft Crossover rear seats
Daihatsu Taft Crossover front seats
Daihatsu Taft Crossover rear seats
Daihatsu Taft Crossover cockpit

Di bahagian dalam 4 × 4 yang tampak rugged ini, sorotan utama adalah bumbung kaca panjang penuh standard yang mana Daihatsu memanggilnya “Sky Feel Top”. Dari segi ciri keselamatan, Taft baru dilengkapi dengan versi keselamatan Smart Assist Daihatsu yang dinaik taraf yang merangkumi pengenalan tanda jalan dan amaran keluar lorong.

Dari hanya 1,353,000 yen (kira-kira RM53,500) ini akan menjadi rebutan pemandu bujang Malaysia dan beberapa keluarga satu anak. Fikirkanlah, ini boleh menjadi model pengganti Perodua Kenari yang sudah lama.

Daihatsu Taft Crossover_front dashboard
Daihatsu Taft Crossover_rear lights
Daihatsu Taft Crossover_highway
Daihatsu Taft Crossover_rear hatch
Daihatsu Taft Crossover_glass roof
Daihatsu Taft Crossover_drive
Daihatsu Taft Crossover_models

Kenyataan Media  

Daihatsu Motor Co., Ltd. (hereinafter “Daihatsu”) announced today that its new TAFT mini crossover, which went on sale on June 10, 2020, has achieved total orders of approximately 18,000 units in the first month of its release. This is 4.5 times more than its monthly sales target of 4,000 units, and marks an outstandingly successful launch.

The TAFT seeks to be a partner that can be actively used in both everyday and leisure scenes, and that makes daily life more enjoyable; it was launched into the expanding mini crossover market. The car’s exterior design exudes a toughness and power essential to Crossovers, it comes equipped as standard with the “Sky Feel Top,” a large glass roof, while the rear of the vehicle is a “flexible space” that can be freely arranged. The TAFT also features an upgraded version of the Smart Assist active safety system, while the new DNGA platform guarantees outstanding basic performance—all at an affordable price appropriate to a mini vehicle.

Based on its “Light you up” approach, going forward Daihatsu will continue to provide optimal mobility to every one of its customers, and cater to their needs via its extended range of mini vehicles and compact cars.


Previous post

Anda Kini Boleh Menempah Lexus LX 570

Next post

Lexus ES 250 Dapat Model AWD Dan Perubahan Model Lain Untuk Amerika Syarikat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *