Kemalangan / Rosak / Recall

Apabila Cermin Tepi Anda Dilanggar Motosikal

Kadang-kadang di jalan raya, perkara yang tidak dijangka boleh berlaku. Anda boleh menjadi pemandu yang paling selamat dan paling proaktif di luar sana, dan anda masih boleh menjadi mangsa kemalangan. Apa yang diperlukan adalah hanya seorang penunggang motosikal tanpa cukai jalan dan insuran untuk salah kira dan pow! Habislah cermin tepi anda. Dan sekiranya penunggang itu ingin mengelakkan masalah undang-undang dan kewangan, well, sekarang anda yang kena tanggung kos pembaikan.

Dalam situasi seperti ini, banyak pemilik tidak mahu berbelanja besar untuk pembaikan. Serta ianya tidak berbaloi untuk kena penalti NCD bila tuntut insuran polisi anda sendiri. Oleh itu, banyak dari kita akan pergi ke mekanik derkat rumah untuk pembaikan kecil ini dengan kos yang lebih rendah. Untuk kereta lama dan biasa ok. Namun, dengan kereta yang lebih baharu, sebenarnya bukan sesuatu yang kami nasihatkan.

Kebetulan, seorang ahli keluarga baru-baru ini mengalami situasi yang serupa dengan Toyota Camry miliknya, yang masih dalam jaminan. Kami diminta untuk mengesyorkan mekanik yang jujur untuk pembaikan itu, tetapi nasihat kami adalah: kembali ke pusat lepas-jualan yang sah dan baiki di sana. Ini sebabnya:

Dahulu, kereta memang jauh lebih mudah. Perkara kecil seperti ini dapat diselesaikan secara sederhana dan berpatutan – satu-satunya masalah adalah dengan penyesuaikan kualiti cat dengan baik.

Toyota camry side view mirror

Tetapi untuk Toyota Camry BAHARU dengan cermin tepi yang pecah? Fikirkan apa yang berkenaan dengan bahagian itu:

Pertama, adalah cermin itu sendiri. Kereta moden anda mungkin mempunyai cermin khas yang berkaitan dengan hujan atau silau. Ia mungkin dibentuk khas untuk meliput lebih luas titik-buta kenderaan. Ia bukan kes mudah untuk memadankan bentuk cermin sahaja.

Kemudian ada motor yang bersesuaian dengan kuasa, lampu isyarat cermin sayap, dan sistem pemantauan titik-buta. Fikirkan betapa banyaknya pendawaian yang rumit ke dalam satu modul cermin tepi sahaja. Mekanik anda mungkin tahu bagaimana semuanya dipasang, dan bahkan dapat mencari komponen OEM, tetapi dapatkah dia mengkalibrasi dan memastikanh elektronik berfungsi dengan betul dan tepat? Apa yang berlaku sekiranya pemasangan menghasilkan kerosakan yang berkaitan dengan pendawaian lain?

Jadi, anda mempunyai idea betapa kompleksnya pembaikan itu, tetapi mekanik anda meyakinkan anda bahawa dia tahu apa dia buat.Anda yakin harganya tidak dapat dikalahkan dan juga, penjimatan itu sendiri. Anda harus mempertimbangkan dua perkara lagi:

  1. Bagaimana pembaikan ini akan mempengaruhi tuntutan jaminan masa depan?
  2. Bagaimana pembaikan ini akan mempengaruhi nilai masa depan penjualan semula?

Mengenai tuntutan jaminan masa depan, kemungkinan tuntutan tersebut boleh ditolak secara sah sekiranya anda tidak pergi ke peniaga yang sah untuk dibaiki. Semua pengedar Toyota dilengkapi dan bersiap sedia untuk memenuhi tuntutan jaminan, tetapi mereka harus melindungi diri mereka ketika perkara-perkara di luar spesifikasi.

Itu bukan sebahagian daripada “perjudian jaminan” untuk mereka.

Bagaimana dengan nilai jualan semula. Katalah anda mendapatkan kerja pembaikan yang bersih dan pembeli seterusnya tidak perasan kerja pembaikan, itu mungkin tidak menjadi masalah. Tetapi katakan pembeli seterusnya adalah peniaga kereta terpakai yang berpengalaman atau berkeras untuk mendapatkan terlebih dahulu seorang mekanik atau pakar badan & cat yang berpengalaman untuk membuat pemeriksaan.Bila saja pembaikan ‘tersembunyi’ itu ditemui, anda mungkin kehilangan daya tawar, kelebihan nilai penjualan semula Toyota atau penjualannya sama sekali.

Inilah sebab-sebab mengapa saya memberitahu ahli keluarga saya tadi untuk kembali kepada peniaga Toyota yang sah untuk pembaikan yang “sedikit” ini. Dan setelah pembaikannya selesai, dia tidak menyesal. Harganya berpatutan, dan dia pulang dengan mengetahui kereta itu sudah sedekat yang mungkin dalam keadaan kilang, memandangkan keadaannya.

Toyota Subang Showroom

Previous post

Model Jaguar F-TYPE 2021 Dilancarkan

Next post

Mitsubishi Cipta Segmen Semua Baharu Pula

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *