Berita Auto

Anda Minta MEGANE R.S. 280 Tetapi Sekarang Anda Mengabaikannya

Ramai Yang Kata Mereka Mahukannya Tetapi Tidak Ada Usaha Untuk Memilikinya Sama Sekali

Bila TC Euro Cars, pengedar rasmi kenderaan Renault di Malaysia, mengumumkan kedatangan MEGANE R.S. 280 Cup 2019 terbaharu tahun lalu terdapat banyak peminat kereta yang menyatakan betapa mereka ingin memiliki hot hatch ini yang telah menaklukkan Nordschleife di Nürburgring, yang merupakan trek perlumbaan terkenal di dunia dan menjadi landasan untuk prestasi kereta.

MEGANE R.S. baharu ini telah menempuh trek perlumbaan 20.6km hanya daloam masa 07’40’100. Ia telah mencipta rekod baharu dan mengalahkan masa Honda Civic Type R 7: 43.8 dengan 3.8 saat lebih cepat.

Mereka yang merancang produk di TC Euro Cars melihat keseluruhan penjualan kereta manual di negara ini berbanding kereta automatik untuk segmen ini dan nampak sedikit sahaja yang mengambil kereta manual.

Walau bagaimanapun, pemandu ‘sebenar’ sangat teruja di media sosial, dan ini mendorong perancang dan pengurusan produk TC Euro Cars untuk mengimport hot hatch laju ini dalam dua varian. Versi manual 6-kelajuan untuk pemandu ‘sebenar’ dan juga versi automatik dwi-klac untuk komuter pejabat dalam bandar setiap hari.

MEGANE R.S. 280_side view

Dijual di Malaysia pada masa itu adalah Volkswagen Golf R yang tiba pada tahun 2018 dengan harga RM296,000, Mercedes-Benz AMG 45 2020 terbaru yang berharga RM459,888, Hyundai i30 N yang baru dilancarkan dengan harga RM298,000 dan tentunya Honda Civic Type R yang tiba pada bulan Julai 2017 dengan harga RM320,000 untuk bersaing dengan hot hatch Perancis baru ini.

Pada pelancarannya pada tahun 2019, Renault MEGANE R.S. 280 Cup berharga RM279,888 untuk versi manual 6-kelajuan (menjadikannya harga terbaik di segmen ini) dan RM299,888 untuk versi automatik dual clutch (hampir bersebelahan dengan Hyundai i30N).

Sebelum pelancarannya, terdapat banyak dorongan dalam talian dari peminat kereta Malaysia mengenai prestasi dan kemampuan hot hatch ini dan perlunya mempunyai versi dengan kotak gear manual untuk dijual kerana ada hanya dua versi manual hot-hatch yang dijual, Civic Type R dan Hyundai i30 N. baru-baru ini.

Walaupun dengan banyak minat, terdapat sedikit pembelian yang mengejutkan.

Oleh itu, kerana permintaan yang tidak memuaskan dan penjualan yang perlahan, TC Euro Cars memutuskan untuk membuat rancangan langganan untuk hot hatch ini.

Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS

Dengan ‘Pelan Tetap’ yang tersedia untuk jangka masa pendek satu, dua atau tiga tahun, dengan kadar penggunaan bulanan yang merangkumi cukai jalan, insurans dan kos servis biasa, mereka mengumumkan rancangan Langganan untuk MEGANE R.S. bermula dari hanya RM3,999.

Jadi, adakah tawaran ini akan menarik minat peminat untuk memiliki MEGANE R.S. ini?

Pelanggan yang memilih Switch Plan akan diberi akses ke rangkaian Renault sepenuhnya tanpa perubahan pada harga yang diumumkan sebelumnya. Switch Plan menawarkan Captur dengan pilihan untuk menggunakan kedua Koleos dan Megane R.S. dalam tempoh langganan.

Switch Plan hadir tanpa had jarak perbatuan, tidak ada denda pembatalan dan bayaran termasuk insurans, cukai jalan dan kos servis biasa. Wear & Tear untuk Captur juga termasuk dalam pelan ini.

Previous post

BMW X1 sDrive18i Masuk Pasaran Malaysia - RM208k

Next post

Mengapa Ianya Menakutkan Bahawa Sebanyak 30 Ribu SUV Urus Dan Bentayga Telah Dibina

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *