Hibrid & Elektrik

Kenderaan Komersial California Akan Bertukar Elektrik Pada Tahun 2021

Peraturan baharu telah disetujui di California yang akan mendorong peningkatan besar terhadap trak elektrik dan van elektrik di negeri ini, menggantikan pengangkut barang petrol atau diesel konvensional di jalan hari ini.

Garis panduan ini yang diumumkan hari ini merangkumi pelbagai segmen trak dan van, dari pengambilan tugas sederhana hingga pelantar besar yang tidak terpisahkan dengan industri pengangkutan barang di Amerika. Akan mulai berlaku pada tahun 2024, peraturan ini bertujuan untuk mendorong pengeluar menambahkan kenderaan barang hidrogen atau bateri elektrik ke barisan kenderaan penumpang elektrik mereka yang sedia ada. 

Langkah ini dilihat sebagai langkah positif untuk mengurangkan pelepasan gas rumah kaca. Namun, pada hakikatnya, keputusan ini walaupun wajar di California mungkin tidak berfungsi di wilayah lain yang kurang maju di Amerika. Walaupun California biasanya memimpin pertimbangan terhadap peraturan alam sekitar yang akhirnya akan diadoptasikan oleh seluruh AS, namun halangan untuk peraturan ini adalah kurangnya infrastruktur kenderaan elektrik di wilayah lain untuk menjadikan peraturan ini dapat dilaksanakan di seluruh negara.

Hydrogen charging
H2 Mobility Joint Venture menjadikan pengisian hidrogen sesuatu yang berkemungkinan di seluruh Jerman di masa depan

Satu lagi perkara yang perlu dipertimbangkan adalah kenderaan itu sendiri, pengangkut barang elektrik yang mampu memberikan muatan yang sama dengan trak petrol atau diesel konvensional sangat berbeza dengan kereta penumpang berkuasa elektrik.

Kelebihan muatan dan kemampuan jarak adalah masalah utama yang dihadapi rig elektrik, elektrik bateri, walaupun infrastruktur pengecasan di luar sana mungkin cukup untuk mendukung penggunaan awal.

Lori Semi sel bahan bakar hidrogen telah membuat kemajuan yang lebih baik kerana penyelesaian penyimpanan tenaga mereka yang lebih padat, tetapi masalah dengan kaedah pengangkutan jalan ini adalah kekurangan infrastruktur pengisian hidrogen yang ketara bahkan di kawasan maju seperti Eropah dan Amerika Utara. Dari segi trak yang lebih kecil, pengumuman dari pemula elektrik seperti Rivian, Nikola, dan bahkan Tesla dengan Cybertruck mereka telah mendapat banyak sambutan, tetapi belum ada yang membuatnya di pasaran.

Sementara itu, di Malaysia, kita jauh ketinggalan dalam infrastruktur untuk menyokong kenderaan elektrik hidrogen atau bateri. Walaupun California dan Eropah mempunyai jumlah stesen pengisian hidrogen yang terhad, di Malaysia jumlahnya jauh lebih rendah. Perkara yang sama boleh dikatakan untuk tempat bayaran awam kenderaan elektrik. Hasilnya, kereta penumpang elektrik di sini tidak melihat kenaikan jualannya seperti di Eropah dan Amerika atau bahkan China. Hanya menjual jika motor elektrik digabungkan dengan enjin pembakaran dalaman konvensional dan pelepasan cukai yang ketara.

Malah elektrifikasi industri pengangkutan jalan baik dengan sel bahan bakar hidrogen atau bateri mungkin merupakan jalan menuju elektrifikasi industri otomotif secara umum. Ini kerana pengangkut muatan armada ini menghabiskan sebahagian besar waktunya di lebuh raya dan depot, oleh itu titik pengisian elektrik atau stesen pengisian hidrogen dapat menjadi lokasi yang lebih disatukan, mengoptimumkan pelaburan ke infrastruktur yang diperlukan agar idea ini dapat dilaksanakan dari segi kewangan.

Pada akhirnya, dalam kebanyakan senario terutama di negara-negara membangun, manfaat alam sekitar dari elektrifikasi industri pengangkutan barang belum melebihi biaya peralihan ekonomi. Masih tidak masuk akal fiskal untuk bertukar elektrik tanpa pelaburan yang signifikan untuk memperbaiki infrastruktur. Teknologi itu sendiri juga tidak terbukti mampu menahan ketegaran industri tugas berat ini. Namun, jika dilakukan dengan betul, industri pengangkutan barang dapat memimpin elektrifikasi kenderaan yang lebih besar di seluruh dunia.

Previous post

Hyundai Perkenalkan Gear Manual Tanpa Injak Klac

Next post

Beli Mercedes-Benz dan Menangi Ducati XDiavel S

Ross Hadi

Ross Hadi

14 tahun bikin burger, 21 tahun mengacara, 8 tahun borak kereta dan kini ... berkongsi sama!

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *