Berita Auto

Brunei Dapat Perodua Myvi Edisi Istimewa?

Ramai peminat Perodua Myvi tempatan agak kecewa beberapa hari ini setelah melihat pelancaran Myvi edisi istimewa ini di Brunei. Pertanyaan mengenai mengapa Malaysia tidak mendapat varian aksesori ini telah beredar di internet dan banyak saluran berita tidak memperjelaskan bahawa aksesori khas Myvi ini adalah pilihan peniaga Brunei yang merupakan kebiasaan dengan peniaga kereta di negara-negara ASEAN.

Perodua Myvi S-Edition Launch

Perodua Myvi kini dijual di Brunei. Setelah berjaya dieksport ke pasaran lain seperti Singapura dan Mauritius, generasi ketiga ikon Malaysia ini telah sampai ke pesisir negara kaya kecil tiga tahun setelah debut tempatannya.

Diedarkan secara rasmi oleh GHK Motors, 2 varian hatchback kompak paling popular di Malaysia ini ditawarkan. Spesifikasi 1.3 liter G dijual dengan harga B $ 17,246 (RM53,000) dan yang puncanya semua desas-desus ini – edisi S 1.3 liter.

Kedua-dua varian yang dijual di sana sama dengan varian G tempatan. Satu-satunya pilihan enjin 1.3-liter dual VVT-i untuk pasaran Brunei dengan kotak gear automatik empat-kelajuan yang sama dan terbukti masing-masing menghasilkan kuasa dan tork 94 hp dan 121 Nm. Senarai peralatan standard untuk kedua-dua varian G dan edisi S juga sama dengan varian G tempatan. Kedua-dua varian datang standard dengan 4 beg udara, sensor gostan, unit kepala standard dengan input USB sahaja dan pelbagai ciri keselamatan biasa: ABS dengan EBD, Vehicle Stability Control (VSC) dan Traction Control.

Perodua Myvi S-Edition Launch

Menariknya, varian 1.3 X dengan spesifikasi tinggi yang dijual di dalam negara tidak dieksport ke Brunei. Varian ini menggunakan powertrain yang sama tetapi menawarkan banyak lagi ciri menarik seperti Hill Start Assist, Eco Idle stop-start system, stereng dibalut kulit, cermin sayap lipat dan lampu kabus depan. Namun atas alasan apa pun, GHK Motors memutuskan untuk memasarkan edisi S ini.

Myvi S-Edition adalah pakej penampilan varian 1.3 G. Penambahan reka bentuk utama hanya terdiri daripada body kit mirip yang dilihat pada Myvi GT yang dipratonton di KLIMS 2018, tanpa peningkatan kekuatan atau pun prestasi.

Di bahagian depan Myvi edisi S Myvi ialah bumper baharu yang lebih agresif yang mempunyai saluran udara depan yang lebih besar yang diapit oleh empangan udara depan yang lebih dalam di kedua sisi. Perlu diulangi bahawa saluran udara yang lebih besar ini yang diliputi dalam mesh heksagon gaya sahaja dan tidak berfungsi sama sekali. Mesh heksagon terus ke gril baru, yang kini dicat dengan warna kelabu satin dan mempunyai bibir tambahan untuk menutup bahagian bumper depan baharu. Splitter yang diintegrasi adalah sentuhan sporty yang bagus tetapi lampu siang ala Vios kelihatan seperti tambahan terakhir.

Di bahagian tepi, terdapat skirt sisi berwarna badan dengan potongan trim aksen kelabu. Tema aksen kelabu satin diteruskan dengan jalur lumba warna sama melintasi pinggang Myvi. Roda 14 inci yang unik dengan warna kelabu satin eksklusif untuk edisi S dan kebetulan, satu inci lebih kecil daripada model 1.5 yang dijual kita. Terakhir, diffuser belakang dan sayap belakang yang besar pada kereta pacuan roda depan ini melengkapkan reka bentuk hatchback ‘sporty’ ini.

Bagi sebilangan komuniti Myvi, pelancaran edisi S ini dengan body kit ini di Brunei menunjukkan tanda edisi SE Myvi generasi ketiga ini, kesinambungan nama yang dilihat pada generasi sebelumnya ikon Malaysia ini. Namun yang lain mempersoalkan alasan kenapa varian ini tidak sampai ke pasaran tempatan sebelum dieksport, kerana body kit pada edisi S yang dilancarkan di Brunei sama sekali berbeza dengan aksesori GearUp yang dijual untuk Myvi Malaysia.

Jadi mengapa edisi S pasaran Brunei ini tidak menerima saja aksesori GearUp daripada pilihan bodykit ini?

Penjelasan senang adalah body kit pada edisi S ini boleh jadi pilihan yang dipasang oleh peniaga Brunei sendiri. Hal ini adalah kebiasaan bagi pasaran asing untuk menerima pilihan yang tidak tersedia di Malaysia, walaupun pada kereta Malaysia. Contoh yang paling terkenal adalah pilihan sunroof yang ditawarkan oleh Proton Saga spesifikasi Eropah pada awal tahun 90an.

Perodua Malaysia belum mengulas mengenai sama ada edisi S ini akan datang ke Malaysia. Namun, jika ia datang, adalah terbaik sekiranya pakej ini tersedia untuk Myvis spesifikasi tinggi.

Cerita asal Joshua Chin

Previous post

500 Botol Minyak Shell Advance AX7 Percuma Untuk Penunggang Motosikal

Next post

Tuntutan Mahkamah USD200 Juta Dikemukakan Terhadap Sunroof Meletup Mercedes

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *