Cerita Auto

JAC Jiayue X8 SUV Cina Baharu Yang Memuatkan 5, 6 Atau 7

Pasaran automotif China sememangnya dalam dunia sendiri, dan terdapat banyak kenderaan yang sangat mengagumkan yang sedang dikembangkan dan dijual di sana lebih daripada apa yang anda dapat bayangkan. Baru-baru ini kami dapat tahu tentang satu yang kelihatan cukup menarik. Ianya adalah Jiayue X8 oleh JAC. SUV besar ini dapat dikonfigurasi sebagai model 5, 6 atau 7 tempat duduk bergantung pada keperluan pelanggan. Secara default, 6-tempat duduk adalah konfigurasi utamanya.

Jiayue X8 jauh lebih besar daripada Geely Boyue / Proton X70 dalam setiap dimensi, namun tidak sebesar Mazda CX-8. Begini perbandingan ketiga-tiganya:

Wheelbase2,930 mm
Panjang4,900 mm
Lebar1,840 mm
Tinggi1,730 mm

Dimensi Mazda CX-8

Wheelbase2810 mm
Panjang4795 mm
Lebar1870 mm
Tinggi1758 mm

Dimensi JAC Jiayue X8

Wheelbase2,670 mm
Panjang4,519 mm
Lebar1,831 mm
Tinggi1,694 mm

Dimensi Geely Boyue

Sebelum kita mengetahui lebih terperinci mengenai Jiayue X8, kita harus terlebih dahulu berbincang tentang JAC itu sendiri. Ini adalah syarikat yang cukup besar, tetapi bukan mengikut standard automotif China. Mereka beribu pejabat di Anhui, di mana Chery yang jauh lebih besar juga terletak. Mereka mampu menghasilkan lebih dari 500,000 kereta setahun, yang memang hebat tetapi tidak sehebat kebanyakan pembuat kenderaan China yang lain.

Syarikat berjaya menjauhkan diri dari kenderaan komersial dan Jiayue X8 ini mewakili generasi ketiga kereta penumpang JAC. X8 menunjukkan bahasa reka bentuk baharu untuk syarikat dengan reka bentuk lampu depan yang menjadi kebiasaan di kalangan reka bentuk SUV dari Jeep, Lynk & Co, dan Hyundai.

Reka bentuk gril juga cantik. Banyak bilah menegak dan bentuk heksagon. Di belakang, mereka memberi lampu belakang yang berbentuk unibrow yang semakin popular.

Sama seperti Geely Haoyue yang besar yang baru dilancarkan, JAC akan menggunakan motor sesaran yang lebih kecil untuk menggerakkan SUV besar ini. Mereka tidak memilih untuk guna pengerak elektrik. Ia mempunyai enjin petrol 1.5 liter turbocharged yang mampu menghasilkan 184 kuasa kuda dan dapat dipadankan dengan transmisi manual 6-kelajuan atau transmisi dwi-klac 6-kelajuan. Kami tidak tahu sama ada mereka membuat bahagian-bahagian powertrain ini sendiri.

Previous post

Honda Civic Type R Limited Edition Kereta FWD Terpantas di Suzuka!

Next post

Model Konsep e-tron Electric Audi Q4 Sportback Tampil

Ross Hadi

Ross Hadi

14 tahun bikin burger, 21 tahun mengacara, 8 tahun borak kereta dan kini ... berkongsi sama!

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *