Cerita Auto

Hyundai Perkenalkan Gear Manual Tanpa Injak Klac

Ramai pemandu muda hari ini tidak lagi merasa perlu menggunakan alat pemindah manual tradisional. Kita juga tidak perlu belajar menggunakan tongkat gear untuk mendapatkan lesen memandu di Malaysia. Tetapi itu tidak bermakna kotak gear manual akan kehilangan relevannya sepenuhnya. Sebilangan daripada kita akan terus memiliki sekurang-kurangnya satu kenderaan di garaj yang memerlukan tongkat gear yang dimasukkan pengguna. Dan sekarang Hyundai telah mencari cara untuk menarik lebih banyak orang muda kembali ke kaedah pemanduan kereta yang menarik ini dengan penggunaan Transmisi Manual (iMT) pintar mereka yang baru.

Hyundai pertama kali menyebut iMT dalam model i20 generasi ke-3. Dalam model itu, iMT 6-kelajuan diumumkan, tetapi ketersediaan rasmi model telah ditolak kerana wabak coronavirus. Sebagai gantinya, Hyundai terus maju dengan pengenalan Venue baharu di India.

The Venue dilengkapi dengan petrol 3 silinder Turbocharged 1 liter yang mengeluarkan118hp dan 172Nm. Itu sebenarnya output yang tinggi memandangkan betapa kecil dan ringannya Venue tersebut. Lebih penting lagi, enjin ini dapat dipasangkan dengan iMT 6-kelajuan di India.

IMT 6-kelajuan dilengkapi dengan pemilih gear manual corak H, tetapi tidak ada pedal klac. Sebilangan besar ‘manual clutchless’ yang telah kita lihat pada kenderaan Itali yang lebih tua dikendalikan dengan lebih banyak Tiptronic atau pemilih berurutan. Ini bermaksud pengguna harus menggunakan butang atau tuas untuk naik atau turun satu ‘kelajuan’ dan tidak ada pergeseran corak H yang memuaskan.

Sistem ini berfungsi berbeza. Terdapat Unit Kawalan Penghantaran (TCU) yang mengambil arahan dari Lever Intention Sensor. Apabila anda mula beralih gear, TCU dapat meneka dengan tepat gear apa yang anda perlukan seterusnya berdasarkan di mana corak pergeseran anda akan menuju.

TCU akan menggunakan Hydraulic Actuator, yang menggunakan tekanan hidraulik untuk mengawal klac dan plat tekanan. Kedengarannya lebih rumit daripada pedal klac. Dan itu mungkin tidak semurah atau tahan lama seperti kotak gear manual biasa, tetapi ia amat menarik.

Sekiranya Hyundai membawa teknologi ini bersama dengan Venue ke Malaysia, kami pasti mereka akan menyebabkan beberapa pembeli melompat jenama terutama mereka yang lebih muda dan lebih bersemangat. Itu bergantung kepada mereka mengekalkan harga yang berpatutan.

Inilah kata CEO Hyundai Motor India, Seon Seob Kim:

“Hyundai telah mendorong penerapan teknologi baharu dan inovatif pada skala besar. Dengan strategi perniagaan ‘Future Ready’ kami, kami terus berusaha untuk mendapatkan kepuasan pelanggan dengan teknologi yang berpusatkan manusia yang memberikan pemahaman semula jadi kami tentang apa yang diinginkan oleh pelanggan kami. iMT adalah salah satu teknologi seperti itu untuk kesenangan memandu dan juga kemudahan yang diperlukan untuk meringankan beban perjalanan harian yang sibuk. Pengalaman pemanduan yang tiada tandingannya di Hyundai Venue – SUV First Connected India telah disusun melalui usaha inovasi berterusan untuk Customer Delight. “

Previous post

Proton Saga Sambut Ulang Tahun ke-35

Next post

Kenderaan Komersial California Akan Bertukar Elektrik Pada Tahun 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

14 tahun bikin burger, 21 tahun mengacara, 8 tahun borak kereta dan kini ... berkongsi sama!

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *