Berita Auto

Crossover MG EZS All-Electric Dilihat Di Berjaya Times Square

Nampak gayanya tempoh PKPP ini menjadi masa yang tepat untuk spy-shot di Malaysia. Minggu ini sahaja, kami telah melihat foto Kia Seltos, Mitsubishi Xpander beredar dan sekarang yang ini pula – MG EZS elektrik (kadang-kadang digayakan eZS atau e-ZS).

Pembaca DSF.my Roaquin Radzmund Francis spotted unit pacuan kanan ini berwarna merah dan ‘London Bridge Blue’ (belakang) diparkir di luar Berjaya Times Square di Kuala Lumpur. Sekarang, kami tidak pasti sama ada lokasi di mana kereta itu dilihat penting, tetapi kerana itu berkemungkinan Berjaya Group berminat untuk membawa masuk jenama MG. Bagaimanapun, mereka mewakili gabungan jenama kereta yang baik seperti Skoda dan Mazda.

MG EZS sebenarnya lebih banyak daripada sekadar crossover elektrik yang lain. Siapa sahaja yang ingin mengedarkannya di Malaysia tahu bagaimana pelanggan mementingkan nilai di sini. Mari kita lihat berapa nilai wang yang dapat dihasilkan crossover kecil ini berbanding saingan langsungnya.

Siapa saingannya?

MG sendiri mengatakan bahawa mereka meletakkan crossover EZS untuk menghadapi saingan hatchback seperti Nissan LEAF dan Volkswagen e-Golf semasa. Itu sahaja yang harus memberitahu kita bahawa MG mendapat idea yang lebih baik tentang apa yang diinginkan oleh pasaran – lebih crossover dari hatchback setiap hari dan di hampir mana-mana negara.

EZS mempunyai bateri litium ringan dengan ketumpatan tenaga yang lebih tinggi daripada dua pesaing terdekatnya. Ini bermaksud kenderaan itu sendiri lebih ringan dan mempunyai kapasiti bateri yang lebih tinggi daripada LEAF dan e-Golf. Lihat angka ini:

Walaupun jaraknya tidak sehebat LEAF menurut piawaian NEDC, ia lebih laju dari 0 hingga 50km / jam. Hingga 100km / j LEAF laju sedikit, tetapi EZS mempunyai kelebihan yang memuaskan berbanding e-GOLF. EZS mempunyai 3 mod pacuan dan pemilih “gear” berputar.

Pengecasan semalaman dilakukan hanya dalam masa 6.5 jam dengan pengecasan AC, sementara pengecasan DC mengembalikan 80% hayat bateri hanya dalam 30 minit. MG bersedia menjamin 70% jangka hayat bateri asal selama 8 tahun atau 200,000km.

Bateri mematuhi piawaian global, dan sesuai untuk dijual di pasaran Eropah kerana telah diuji terhadap standard UL2580 AS yang meliputi kerosakan dari:

  • Short circuit
  • Habuk
  • Ekstrusi
  • Asap
  • Rendam
  • Api
  • Pelanggaran
  • Jatuh

Nissan LEAF kini berharga RM181K yang diimport sepenuhnya dari Jepun. Berapakah kos kereta MG EZS patut diminta untuk meyakinkan ANDA untuk mencuba sesuatu semua-elektrik dari jenama MG?

Previous post

Jaguar F-Pace Edisi Terhad Masuk Pasaran Malaysia

Next post

Toyota Camry Facelift Untuk Pasaran AS Didedahkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *