Bisnes

Patutkah Anda Beli Kereta Bebas Cukai Jualan 10% Hari Ini?

Ia hanya menjadi jika anda tidak trade-in kereta terpakai.

Pembeli kereta Malaysia teruja bila kerajaan mengumumkan penghapusan 10% cukai penjualan ke atas kereta yang dipasang tempatan dan diimport. Ya, ini adalah berita baik bagi pengeluar kereta yang hampir tidak mempunyai penjualan kereta beberapa bulan, namun, kami ingin menasihati pembeli kereta agar tidak terburu-buru dan membeli kereta baharu hanya kerana cukai penjualan 10 peratus telah dihapus.

Beli kereta baharu hanya jika anda benar-benar memerlukan atau anda sudah merancang untuk beberapa bulan. Jangan tergesa-gesa dan beli kereta baharu hanya kerana harga jualan sekarang lebih menarik. Ingat, anda perlu membayar ansuran pada kereta baru untuk 7-9 tahun akan datang bergantung pada tempoh pinjaman anda.

Selain itu, kereta trade-in anda (jika ada untuk menukar kereta baharu) akan dinilai jauh lebih rendah seperti ketika harga kereta baharu turun begitu juga harga kereta lama anda. Reaksi yang sama turut dirasakan di pasaran kereta terpakai ketika kerajaan yang lepas memberikan potongan cukai GST 6 peratus ke atas kereta baharu pada bulan Jun 2018. Penjualan kereta baharu melonjak dalam tempoh itu dan banyak rakyat Malaysia menjual kereta lama (terpakai) mereka dengan nilai yang jauh lebih rendah untuk mendapatkan kereta baharu dan kemudian menyedari bahawa apa sahaja penjimatan yang mereka dapat dari potongan GST 6 peratus tidak merangkumi margin harga jualan kereta terpakai yang lebih rendah.

Mari kita jelaskan secara terperinci. Katakan anda sekarang memandu kereta sport BMW 320i berusia 9 tahun. Bulan lalu nilai terpakai antara RM42-45k untuk trade-in.

Contoh 1: Hari ini dengan pengurangan cukai jualan 10 peratus, anda semua teruja untuk beli BMW 330e Sport yang baharu kerana harga jualannya telah turun dari RM258,800. kepada kira-kira RM235,000.

Dengan pengurangan harga untuk 330e baharu ini, anda boleh menjangkakan nilai tukar 320i yang sudah berusia 9 tahun anda yang digunakan akan turun sekurang-kurangnya RM15-18k juga yang menjadikannya RM30-35k. Jadi, adakah anda benar-benar menjimatkan wang? Jawapannya cukup jelas dan banyak rakyat Malaysia ‘bergegas’ dalam hal ini tanpa melihat secara dekat penjimatan ‘sebenar’. Pembeli kereta kali pertama adalah satu-satunya orang yang benar-benar mendapat keuntungan daripada penurunan harga ini buat masa ini.

Contoh 2: Hari ini harga jualan Volkswagen Polo 1.6MPI Comfortline baharu adalah RM77,000. Dengan tawaran baru ini, harganya akan menjadi sekitar RM70,000. Iklan dalam talian menunjukkan Volkswagen Polo 1.6 Comfortline 2016 terpakai dijual dengan harga RM33,000 sebelum berunding. Ini bermaksud pemilik sebelumnya mengalami susutan nilai RM916.00 setiap bulan selama 4 tahun. Adakah anda mampu membayarnya untuk beberapa tahun akan datang?

Volkswagen Polo 1.6 Comfortline used buy classifieds

Pasaran kereta terpakai mengalami kesan daripada stok semasa yang banyak tersadai di lot kereta terpakai dan beberapa peniaga mungkin terpaksa kerugian dengan beberapa kenderaan mereka yang dijual sama seperti anda dengan kereta trade-in anda.

Previous post

Harga Bahan Bakar Naik Untuk Semua Dari 6-12 Jun

Next post

BMW Malaysia Merlanjutkan Jaminan Bateri PHEV Kepada 8 Tahun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *