Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Trak Pikap Proton Berdasarkan Geely Haoyue Oleh Theo Chin

Proton tidak terkenal dengan trak pikapnya. Kali terakhir mereka menjelajah dekat wilayah ini adalah dengan Proton Arena ute, pada tahun 2002. Ia berdasarkan Proton Wira, yang berkongsi platform dan bahagian dengan generasi ke-4, Mitsubishi Lancer. Sejak itu, tumpuan Proton adalah pada kenderaan penumpang.

Itu mungkin akan berubah, sekiranya mereka di Proton melihat ini. Theo menyiarkan gambar-gambar trak pikap Proton masa depan yang dihasilkan berdasarkan SUV Geely Haoyue yang baru dilancarkan. Sekiranya anda belum tahu, Haoyue adalah SUV yang cukup besar, cukup besar untuk mengerdilkan 7-tempat duduk lain seperti Hyundai Santa Fe. Dan jika Santa Fe cukup besar untuk dikembangkan menjadi trak pikap monocoque-chassis, maka pasti Haoyue juga dapat dibuat!

Berbanding dengan SUV Haoyue standard, Theo telah melakukan beberapa pengubahsuaian untuk membuat trak pikap Proton ini.

Di bahagian depan, gril Geely Expanding Cosmos telah digantikan dengan grill Infinite Weave, yang sesuai dengan bingkai yang sama. Satu catatan di sini ialah bahagian gril berwarna cat badan telah diganti dengan krom sekeliling. Ini masuk akal, kerana Proton masih belum mengadaptasikan ini dan trak pikap biasanya dapat dilakukan tanpa menambahkan kilauan.

Di bahagian tengah, kita melihat aksesori biasa trak pikap yang telah ditambahkan. Terdapat satu set rel atap dan tangga sisi. Roda dan tayar juga telah diambil dari kenderaan yang sedia off-road.

Pada pandangan saya, kelihatan seperti hiasan krom di pintu telah dibentuk semula sedikit, tetapi saya mungkin silap. Lekukan pada bodywork di atas gerbang roda secara tematik tetap sama, tetapi dengan pengubahsuaian untuk gaya badan pikap. Jalur krom yang sempit mengelilingi bukaan siang di sisi trak. Pintu dan tingkap belakang telah dibentuk agar sesuai dengan sudut khas pikap. Kami juga melihat garis watak yang bergabung dengan tiang-D dibawa terus ke tiang-C dan bukannya rendering Theo. Antena sengatan lebah menghiasi bahagian belakang bumbung tengah.

Bahagian belakang sama sekali baru pada rendering ini. Theo telah berpegang pada motif yang terdapat pada reka bentuk Haoyue dengan lekukan yang terdapat pada penutup belakang. Dia juga menggabungkan amalan reka bentuk Proton terkini untuk mengeja nama mereka di bahagian belakang kereta mereka. Lampu brek ketiga terletak tinggi di atas tingkap belakang.

Theo belum memberikan nama untuk pikap ini. Pergi ke halaman Instagram baharunya @theottle dan tinggalkan komen apa yang anda fikir ianya harus dipanggil.

Previous post

Kajian Sejarah Honda Accord 1976

Next post

Dahlah Ford Mustang Ini Jarang Apatah Lagi Yang Kemalangan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *