Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Peringatan: Jangan Ingat Trak Pikap Itu Kereta Kebal

Kereta apa pun ada hadnya.

Banyak pemasaran mengenai trak pikap telah berubah selama beberapa tahun untuk menekankan keteguhannya sebagai sebahagian daripada keselamatan. Yang benar adalah, “keteguhan” dalam konteks trak pikap banyak berkaitan dengan daya tahan casis tangga dan kapasiti muatan. Melihat semula trak pikap awal menunjukkan bahawa mereka benar-benar seberguna. Yang diperlukan hanyalah sesuatu yang boleh menempuh keadaan jalan yang sukar dan banyak halangan.

Tetapi hari ini, trak pikap rendah dan ute sudah hilang dari kebanyakan pasar. Sebaliknya, pikap berkembar dengan 4X4 atau 4X2 dipasarkan kepada mereka yang mungkin mencari sebuah kereta penumpang. Ya, mereka lebih baik bila kemalangan berbanding pendahulunya, tetapi mereka tidak teguh yang anda fikirkan.

Baru tahun lalu, ketua pegawai penyelidikan Institut Insurans Keselamatan Jalan Raya (IIHS), David Zuby mengatakan, “Jelas sebagai kelas, mereka tidak menawarkan perlindungan penghuni canggih” berkaitan dengan keselamatan penumpang. Dia menyebutkan bahawa trak pikap yang lebih besar sedikit lebih selamat daripada yang lain tetapi menambahkan: “secara berkumpulan, bagaimanapun, kelas pikap masih banyak yang harus dilakukan.” Laporan mereka menunjukkan bahawa trak pikap benar-benar harus meningkatkan perlindungan pelanggaran tepi.

Penelitian yang dilakukan oleh IIHS menunjukkan bahawa trak pikap dengan dua baris tempat duduk “bergelut untuk mempertahankan strukturnya” ketika mereka hantam dari sudut tertentu. Penumpang berisiko lebih tinggi mengalami kecederaan atau kematian daripada pemandu.

Oleh itu, apabila kita melihat gambar seperti ini, kita tertanya-tanya sama ada pemandu itu mesti memandu begitu laju untuk jenis impak yang menimpanya.

Kami tidak dapat mencari sumber foto dan terkena beberapa jalan buntu di group-group Facebook. Kemungkinan gambar tersebut berasal dari Whatsapp dan tidak ada butiran yang diliputi oleh akhbar atau dikongsi oleh polis.

Walau apa pun yang berlaku di sini, berhati-hati semasa memandu trak pikap anda. Trak pikap bukan dibina untuk kelajuan tinggi, dan mereka mempunyai banyak tork yang mungkin menggoda anda untuk memandu lebih laju daripada yang disarankan. Anda juga harus menyedari bahaya tertentu yang mungkin tidak begitu berbahaya bagi kenderaan lain.

Previous post

Mercedes Menguasai Dengan Inovasi Teknologi

Next post

Syarikat Penyewaan Kereta 100 Tahun Hertz Tutup Kedai di AS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *