Khidmat Masyarakat

Tolong Jangan ‘Balik Kampung’ Tahun Ini Melalui Jalan ATAU Sungai

Esuk Hari Raya, dan semua rakyat Malaysia sedar bahawa perayaan tahun ini mesti dilakukan dari jarak jauh untuk menghentikan penyebaran coronavirus. Namun, kami sudah mendengar pelbagai cerita bahawa ada yang tidak mematuhi perintah pemerintah.

FMT telah melaporkan bahawa lalu lintas perlahan sampai merangkak di banyak bahagian Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS). Ini kerana ribuan rakyat Malaysia berusaha melintasi sempadan dan mungkin “balik kampung” menjelang perayaan Raya hujung minggu ini. Ini tentu saja, melanggar peraturan PKP semasa yang menyekat perjalanan merentas negeri.

Awal minggu ini, Ketua Pengarah Kesihatan menyatakan bahawa 14% kes Covid-19 berkaitan dengan perjalanan antara negeri. Ini menjadikan peningkatan lalu lintas ternyata menakutkan. Kami sekarang hanya beberapa minggu lagi dari PKP ditamatkan, tetapi jika perjalanan antara negeri menyebabkan lonjakan lain, kerajaan mungkin tidak mempunyai pilihan selain untuk memperlanjut MCO lebih lama.

Menurut laporan, lalu lintas mulai bertambah larut malam tadi. Beberapa lokasi trafik berhenti dikenal pasti: Lembah Beringin, Tanjong Malim, Putra Mahkota, KLIA dan Skudai.

Banyak plaza tol dilaporkan juga sesak, khususnya di sekitar Bukit Raja, Bandar Serenia, dan Southville City, walaupun ini mungkin berkaitan dengan kemalangan.

Gambar muat naik @erk888

Tolonglah tinggal di rumah Raya ini ya. Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada pembaca kami yang bersedia melakukan pengorbanan ini demi negara dan menggesa mereka yang berfikir untuk pulang untuk mempertimbangkannya semula. Sekiranya anda benar-benar perlu melakukan perjalanan, pergi ke www.twitter.com/plustrafik untuk mendapatkan maklumat mengenai keadaan terkini.

Juga pertimbangkan untuk mendaftarkan diri anda dengan aplikasi Gerak Malaysia dan MySejahtera untuk membantu kerajaan mengawasi penyebaran virus, jika sekiranya anda menjadi pembawa coronavirus.

Previous post

Harga Minyak Naik Lagi

Next post

Jualan Kereta Di Malaysia Menyaksikan Penurunan 99.7% Kepada Hanya 141 Unit

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *