Bisnes

Sistem Dalam Talian JPJ Tergantung Kerana Terlalu Banyak Pengguna Sejak 2 Hari Ini

Pembukaan semula pejabat Jabatan Pengangkutan Jalanraya (JPJ) Malaysia baru-baru ini di seluruh negara setelah penutupan menyaksikan peningkatan aktiviti dari peniaga kereta terpakai, peniaga kereta baharu dan juga pengimport kereta kelabu / rekondisi yang berusaha bersungguh-sungguh untuk menghabiskan kereta pra-PKP penjualan sebelum sebilangan pembeli memutuskan untuk tidak mengambil kereta yang baru dibeli atau sebelum pinjaman mereka diperiksa semula oleh institusi kewangan.

Sistem dalam talian tergendala selama berjam-jam kerana lonjakan transaksi pemindahan kenderaan. Berita baik adalah ia sudah kembali dan bersedia untuk menyelesaikan tunggakan hari ini tetapi perkhidmatan untuk memindahkan hak milik (pemindahan nama masih tidak berjalan pada masa penerbitan).

Banyak pembeli kereta yang menghantar dokumen kewangan mereka untuk mendapatkan pinjaman kereta sebelum PKP tidak sangkakan pemotongan gaji atau kehilangan pekerjaan. Selepas PKP, peniaga kereta ini bergegas menyerahkan dokumen pelanggan mereka supaya dapat menyerahkan kereta dengan cepat sebelum Hari Raya atau sebelum pembeli mengubah fikiran.

Jabatan Pengangkutan Jalanraya counters open

Keperluan kewangan baharu

Tetapi beberapa institusi kewanganlah yang meminta penyerahan dokumen baharu oleh pembeli kereta untuk mengesahkan slip gaji terbaru mereka (yang tidak ada pengurangan gaji dan masih bekerja sepenuhnya).

Ini adalah ketika peniaga kereta terpakai dan runner mereka buat duit banyak kerana penjual kereta ingat ada banyak masalah untuk pergi ke Puspakom untuk mendapatkan pemeriksaan kereta dan kemudian menunggu lama di JPJ untuk mendapatkan pindah milik kereta.

Jabatan Pengangkutan Jalanraya

Upah Runner

Mereka dipujuk untuk menggunakan runner peniaga kereta terpakai untuk melakukan semua ini dengan bayaran (antara RM450.00 hingga setinggi RM900.00) dan semasa ekonomi ini, lebih baik penjual menjimatkan wang dan melakukannya sendiri dan paling lama mereka memerlukan sehari saja dan penjimatannya cukup besar untuk membeli barang bekalan makanan untuk seminggu untuk keluarga sederhana.

Namun, anda perlu membeli kereta terpakai dan peniaga kereta terpakai mempermudah pembiayaan dan insurans serta runner untuk menyelesaikan dokumen JPJ dan Puspakom.

Jabatan Pengangkutan Jalanraya

Boleh Buat Sendiri

Harap maklum bahawa anda boleh melakukan semua ini dengan mudah. JPJ telah membuat pemindahan sendiri dengan sangat mudah dan pantas. Hanya perlu pergi awal pagi dan selewat-lewatnya sebelum makan tengah hari, pemeriksaan Puspakom anda (yang merupakan perkara pertama yang anda lakukan dan sangat cepat apabila anda sampai ke pusat awal-awal) dan pemindahan JPJ akan dilakukan. Saya telah melakukannya sendiri dan anda juga boleh. Tiada upah runner dan anda siapkan dokumen itu sendiri.

Kini perniagaan automotif Malaysia kelihatan gelap dan muram dalam masa terdekat dan sukar bagi pemain baru untuk terus berniaga dalam beberapa bulan hingga satu tahun ini. Sementara itu, peniaga kereta yang sudah ada (import baru, terpakai dan kelabu) yang telah membayar kos penyediaan bilik pameran dan mempunyai kemudahan stok lantai yang banyak dari bank-bank mungkin dapat ‘menghadapi’ ribut ekonomi yang akan datang.

Previous post

Nissan Kicks E-Power Dilancarkan Di Thailand Sebelum Malaysia

Next post

Perniagaan Lelong Kereta Melihat Penurunan Yang Mendadak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *