Bisnes

Perniagaan Lelong Kereta Melihat Penurunan Yang Mendadak

Rumah lelong kereta Malaysia dan juga lelong kereta kerajaan mengalami penurunan yang besar.

Bercakap baru-baru ini dengan perniaga lelong kereta yang mengendalikan kenderaan tarik bank, menunjukkan bahawa terdapat sedikit penurunan kepada bilangan kereta yang ditarik setelah PKP COVID-19 Malaysia baru-baru ini, mungkin disebabkan oleh kelonggaran pembayaran pinjaman bank. Sebelum PKP, rata-rata 60-70 kereta ditarik oleh trak penarik bank sehari ke halaman pegangan mereka. Selepas PKP, jumlahnya jatuh ke hanya 10 atau kurang unit sehari.

Kemudian, kita ada lelongan mingguan. Sebelum PKP, setiap lelongan yang sering dikunjungi oleh peniaga kereta terpakai akan menyaksikan jumlah penjualan sebanyak 55-65% dilakukan pada akhir setiap lelongan. Selepas PKP, terdapat sedikit penurunan pada peniaga kereta terpakai yang menghadiri lelongan dan kenderaan yang dijual kurang dari 15%.

Pemeriksaan dengan bahagian kenderaan lelong Jabatan Kastam juga menunjukkan penurunan marginal dalam kehadiran pembeli dan kenderaan yang dijual setelah PKP COVID-19.

Malaysian car auction business

Isu yang membimbangkan yang mungkin timbul dalam masa empat hingga lima bulan apabila Pinjaman Sewa-Beli Kereta Moratorium tamat adalah lonjakan pinjaman kereta tidak berbayar dari banyak rakyat Malaysia yang akan kehilangan pekerjaan awal tahun ini atau selebihnya yang mempunyai potongan gaji yang tinggi yang secara tidak langsung mempengaruhi pembayaran pinjaman kereta.

Ini akan menyebabkan kenaikan pengambilalihan kenderaan dan dengan pinjaman kereta menjadi semakin sukar diperoleh, nilai kereta terpakai akan perlahan turun dari suku ke suku. Bolehkah peniaga kereta terpakai bertahan? Bolehkah rumah lelong kenderaan bertahan? Bolehkah pemilik kereta yang ditarik bertahan?

Pinjaman sewa beli kereta Moratorium

Terkini tentang ulang alik mengenai moratorium pinjaman sewa beli.

Pengumuman ini menghapuskan beberapa kekeliruan yang timbul berhubung isu ini baru-baru ini.

Tiada faedah tambahan akan dikenakan sekiranya seseorang peminjam mengambil moratorium pinjaman sewa beli.

Menurut Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, ini bermakna jumlah ansuran bulanan yang dibayar oleh peminjam akan kekal sama sepanjang tempoh keseluruhan pembiayaan.

Dalam satu kenyataan, Zafrul berkata Kementerian Kewangan telah mencapai kata sepakat dengan industri perbankan, dimana sebarang bentuk caj tambahan akan dilupuskan bagi semua pinjaman sewa beli.

Ini bermakna, peminjam boleh menyambung pembayaran ansuran seperti biasa berdasarkan terma-terma perjanjian dengan bank masing-masing, dengan tempoh pembiayaan ditambah enam bulan sekiranya peminjam memilih untuk mengambil moratorium tersebut.

Peminjam boleh berhubung dengan bank masing-masing untuk sebarang maklumat lanjut.

Previous post

Sistem Dalam Talian JPJ Tergantung Kerana Terlalu Banyak Pengguna Sejak 2 Hari Ini

Next post

Kia Picanto Facelift Dilancarkan di Korea Selatan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *