Berita Auto

Mazda Patut Menghasilkan Roadster RX-7 Efini Ini

Sedikit Sejarah Dahulu

Dilancarkan pada tahun 1979, Mazda RX-7 generasi pertama datang dengan enjin rotary 12A yang menghasilkan 103bhp pada 6000rpm dengan tork 147Nm pada 4000rpm. Karburetion adalah karburator aliran-turun empat-tong Nikki. Kuasa disalurkan melalui kotak gear lima kelajuan dengan kelima 0.825 overdrive.

Badan aerodinamik yang licik memiliki Cd yang dituntut 0.36, dengan penggunaan lampu depan pop-up yang menjimatkan 6 peratus dalam seretan. Enjinnya cukup kecil untuk membolehkannya dipasang di lokasi depan / tengah di belakang gandar depan memberikan pengedaran berat yang sangat baik di depan / belakang 51/49. Mazda memperoleh kelajuan tertinggi 200km / j.

Mazda RX-7 Efini Roadster side view

Pecutan hingga 110km / j hanya mengambil masa 11.4 saat yang mengagumkan pada tahun 70-an dan standing quarter mile pada 17.6 saat. Prestasi rotary RX-7 berkuasa ini, jika dibandingkan dengan pesaingnya, Datsun’s 280ZX yang ikonik, Alfa Romeo GTV 2000 dan Porsche 924, Mazda berada di puncak segmennya.

Mazda RX-7 Efini Roadster rear

Suspensi RX-7 menggunakan front struts dan coil springs, dengan batang ketegangan dan bar goyang. Suspensi belakang dilakukan oleh live axle atas coil, terletak oleh empat pautan dengan pautan Watts dan bar goyang. Kestabilan bar goyang memberikan selekoh yang rata, dengan Mazda memetik 1.6 darjah sandar dengan kekuatan selekoh 0.5G. Roda aloi 13 × 5 inci dengan tayar Bridgestone 185/70 dari kilang.

Mazda RX-7 Efini Roadster

Hari ini masih banyak yang berjalan dan telah diuji masa dengan sangat baik. Harga yang minta masih agak tinggi untuk tahun pembuatannya kerana tidak banyak di jalan dan mereka semua mempunyai pemilik peminat yang tiada alasan untuk berpisah dengan mereka.

Pada tahun 1992 generasi ke-3 tiba dan ini adalah hebat. Ia diberi nama Efini. Efini cantik dan mempunyai semua kualiti untuk menjadikannya kereta sukan bertaraf dunia. Itu dibungkus dengan cengkerang kelengkungan yang licin dan bahagian dalamnya dipenuhi dengan konsep kereta super. Ia mempunyai reka bentuk atap gelembung berkembar dan pintunya dilengkapi dengan tingkap yang memberikan penampilan jet pejuang. Panel belakangnya adalah sekeping logam dari depan bumbung sepanjang belakang dan sisi belakang, yang menunjukkan profil seperti Viper.

Mazda RX-7 Efini interior
Mazda RX-7 Efini rear lights
Mazda RX-7 Efini dashboard
Mazda RX-7 Efini Type B

Genarasi Terakhir RX-7

13B-REW dalam generasi ketiga RX-7 ini, dilancarkan pada akhir tahun 1991, adalah unit yang direka semula sepenuhnya, dengan banyak pengubahsuaian dan penambahbaikan dalaman dan luaran. Akhiran REW menunjukkan bahawa ia adalah mesin rotary yang disupercharged oleh turbocharger kembar berurutan. Ini adalah pemasangan turbo pertama seperti ini di dunia. Enjin menghasilkan 255 bhp pada 6500 rpm dan 294 Nm tork pada 5000 rpm. Dua tahun kemudian, output kuasa ditingkatkan menjadi 265 bhp.

Kini Mazda telah bergabung dengan kelab 280-bhp. 13B-REW terbaru menghasilkan 280 bhp pada 6500 rpm, peningkatan 15 hingga 18 bhp yang diperoleh melebihi 5000 rpm. Output tork juga ditingkatkan sebanyak 20 Nm dalam julat kelajuan pertengahan kritikal di atas 2500 rpm, memuncak pada 314 Nm pada 5000 rpm. Pengecas turbo baru, pelinciran meterai apex yang lebih baik, ekzos yang lebih bebas, penyejukan yang ditingkatkan, dan pengurusan enjin yang lebih terperinci disebut memberikan kelebihan ini, sementara dalaman enjinnya diwarisi dari versi sebelumnya.

RX-7 generasi ketiga ini telah lulus program ujian pembangunan Mazda yang ketat dan Global Road Circuit di Miyoshi Proving Ground dengan cemerlang.

Tetapi roadster Efini ini tidak pernah dibina dan ini sayang apabila melihat gambarnya hari ini, kami pasti akan ada banyak peminat kereta Jepun di seluruh dunia yang ingin memiliki roadster ini dalam garaj mereka.

Ianya cantik dan imej kereta sport evergreennya akan menjadikannya showstopper di Tokyo Motor Show yang seterusnya. Pereka dan perancang produk Mazda sila ambil perhatian dan siapkan ini dengan teknik Skyactiv siap sedia di bawahnya.

Previous post

300,000 Rakyat Malaysia Dibenarkan Rentas Negeri Dari 7-10 Mei

Next post

Luminar LiDAR Akan Digunakan Dalam Kereta Volvo Generasi Seterusnya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *