Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Roewe Marvel X Dan Marvel R Buat Boyue Nampak Old School

Senario automotif China bersembunyi di sebalik tirai yang perlahan-lahan ditarik kembali untuk kebanyakan kita. Rakyat Malaysia telah melihat kereta dari Chery pada tahun 2000-an dan mungkin tidak begitu terkesan. Haval mendapat respon yang berbelah bagi, tetapi kebanyakan maklum balas positif setakat ini, tetapi sebenarnya Proton X70lah yang akhirnya meyakinkan rakyat Malaysia bahawa Cina benar-benar dapat membina kereta yang bagus. Walaupun Proton X70 berasaskan Geely Boyue mengagumkan dan mempunyai beberapa peralatan yang tidak dapat dilihat pada kenderaan lain, di China, terdapat banyak SUV berteknologi tinggi lain dari jenama yang mungkin tidak pernah anda dengar.

Contohnya, Roewe Marvel X ini.

Marvel X ini adalah SUV bersaiz sederhana elektrik yang kadang-kadang dijual di bawah jenama MG. Ia lebih besar daripada Proton X70 / Geely Boyue. Berikut adalah dimensi kedua-dua SUV.

Wheelbase2,800 mm
Length4,678 mm
Width1,919 mm
Height1,618 mm

Dimensi Roewe Marvel X

Wheelbase2,670 mm
Length4,519 mm
Width1,831 mm
Height1,694 mm

Dimensi Geely Boyue

Bukan sahaja lebih besar, tetapi juga lebih bereteknologi tinggi memandangkan ia adalah kenderaan elektrik.

Marvel X ini berdasarkan kepada sebuah kereta konsep yang disebut Konsep Vision E. Kedua-dua varian berpacuan roda belakang (RWD) dan pacuan semua roda (AWD) pun ada.

Dalam model AWD, terdapat satu motor elektrik pada gandar depan yang menghasilkan tork 85kW dan 255Nm serta dua motor elektrik pada gandar belakang yang mendorong tork 137kW dan 410Nm. Digabungkan, sistem ini mengeluarkan tork 302hp dan 665Nm. Gila!

Marvel X memecut 0-100km / j hanya dalam masa 4.8 saat dengan setup AWD.

Kuasa datang dari bateri lithium ion 52.5kWh. Bateri ini memerlukan masa 8.5 jam untuk diisi daya AC, tetapi pengecas DC dapat mengisi bateri dari 0 hingga 85% dalam masa kurang dari 40 minit. Sistem pemulihan tenaga kinetik dipasang untuk meningkatkan jarak. Dengan memandu secara konservatif, anda boleh mendapatkan jarak 370-403km bergantung pada sama ada anda mempunyai model RWD atau AWD.

Lebih banyak ciri berteknologi tinggi terdapat di dalam kereta.

  • Sistem infotainment 19.4″
  • Kluster instrument 12.3″
  • Adaptive Cruise Control
  • Cas Telefon Tanpa Wayar
  • Fungsi Pelarasan Memori Kerusi Pemandu

Roewe adalah jenama di bawah saingan utama Geely, SAIC. Walaupun SAIC adalah syarikat automotif milik negara terbesar di China, Geely adalah syarikat automotif swasta terbesar di negara ini. Roewe Marvel X akan dijual dengan jenama MG di India, tetapi pada awal tahun ini, model yang ditunjukkan masih merupakan versi pacuan kiri. Setelah penukaran pacuan kanan dilakukan, mungkin rakyat Malaysia boleh mula memikirkan tentang kereta seperti ini. Well, tertakluk kepada kenaikan harga petrol!

Baru saja hari ini, terungkap bahawa syarikat akan mengembangkan Marvel X lebih jauh menjadi “Marvel R”. Walaupun banyak elemen penting dibawa, reka bentuk dibuat lebih futuristik, teknologi pemanduan autonomi Tahap 3 dan sambungan 5G akan ditampilkan. Lihat sahaja betapa kool rupanya.

SAIC nampaknya akan meletakkannya di bawah sub-jenama ‘R’ baharu mereka untuk kenderaan elektrik, tetapi kami akan menunggu lebih banyak berita lain untuk dikongsi bersama nanti.

Previous post

Ferrari Tangguh Pelancaran Dua Model Baharu

Next post

Ujian Sebenar Kereta Yang Boleh Dipercayai Semasa Kawalan Pergerakan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *