Berita Auto

Kia Rio Dilengkapi Dengan Pilihan Keselamatan, Teknologi dan MHEV Baru

Kia telah memperlihatkan peningkatan pada Rio generasi ke-4 mereka, yang menghadirkan beberapa ciri mewah ke segmen B bersama dengan reka bentuk baru.

Berikut adalah perubahan penting, bahagian demi bahagian:

EcoDynamics+ MHEV Powertrain

Rio mendapat pilihan kenderaan elektrik hibrid ringan yang dipanggil EcoDynamics +. Ini memasangkan enjin petrol turbocharged 1 liter baharu dengan sistem elektrik 48V yang membantu mengurangkan penggunaan bahan api menggunakan tork elektrik. Sistem ini diisi semula menggunakan brek regeneratif dan pengisian semula poros engkol, tetapi TIDAK dapat dicas melalui palam luaran.

Bateri polimer lithium-ion juga membantu memastikan sistem kenderaan tetap berjalan semasa enjin berhenti dalam keadaan lalulintas sesak.

Enjin petrol 1.0 T-GDi adalah baharu bagi Rio dan mempunyai Continuously Variable Valve Duration. Walaupun sesaran lebih kecil, enjin masih menghasilkan tenaga sebanyak enjin Kappa sebelumnya tetapi mempunyai tork puncak 16% lebih tinggi. Output kuasa antara 100-120PS dan 200Nm tork, tetapi Kia akan mendedahkan lebih banyak maklumat mengenai perkara ini kemudian.

Mod pancuan Eco, Sport, dan Normal tersedia dengan powertrain ini.

Pelanggan Eropah yang memilih versi manual akan mendapat sistem klac dengan wayar berteknologi tinggi. Sistem klac dengan wayar diperlukan agar sistem MHEV berfungsi dengan lebih berkesan dalam mengurangkan kuasa enjin ketika kereta berhenti.

Pilihan enjin lain

Rio juga mendapat enjin T-GDi 1 liter yang sama tanpa sistem MHEV, serta mesin 1.2 liter dengan teknologi Dual Port Injection. Diesel juga ditawarkan di Eropah.

Naik taraf Infotainment

Rio mendapat skrin sentuh 8″ yang lebih besar dengan sambungan berbilang Bluetooth. 2 peranti boleh dipasangkan secara serentak. Skrin dapat dibagi dua untuk mengawasi ciri kenderaan atau fungsi lain pada masa yang sama. Auto Android tanpa wayar dan Carplay Apple juga tersedia.

Peningkatan Keselamatan

Untuk kereta segmen B, Kia Rio tidak berkompromi dalam hal keselamatan. Facelift terbaru ini membawa pelbagai Sistem Bantuan Memandu Lanjutan terbaru Kia termasuk:

  • Forward Collision Avoidance Assist (pengesanan pejalan kaki, kenderaan, penunggang basikal)
  • Lane Keeping Assist
  • Driver Attention Warning
  • Blind Spot Collision Warning
  • Blind Spot Collision Avoidance Assist
  • Intelligent Speed Limit Warning
  • Smart Cruise Control
  • Lane Following Assist
  • Rear Cross Traffic Collision Avoidance Assist
  • Rear Occupant Alert
  • Leading Vehicle Departure Alert

Previous post

Rekaan semula Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Oleh SketchMonkey

Next post

BMW 5 Series Facelift Diperkenalkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *