Sukan

Di Mana Audi Akan Menempatkan Enjin 670hp 2.0L Mereka Selepas DTM?

Audi baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka akan menarik diri dari DTM selepas 2020, yang membuat ramai kecewa. Syarikat itu memetik kesukaran ekonomi yang disebabkan oleh wabak coronavirus sebab untuk keluar. Yang meninggalkan kita dengan soalan … Apakah yang akan berlaku kepada enjin RC8 selepas DTM?

Mulai tahun 2019, DTM beralih ke enjin turbocharged yang lebih kecil. Ini adalah langkah besar. Audi telah menggunakan 4.0 V8 naturally-aspirated sejak tahun 2000 untuk DTM. Sejak 2014 lagi, pengembangan bermula pada mesin yang jauh lebih kecil dan lebih cekap. Mereka menggunakan blok EA888 sebagai titik permulaan. Ini mempunyai beberapa kelebihan utama berbanding enjin DTM sebelumnya. Pakej inline-4 yang ringkas mengurangkan berat badan, dan penggunaan bahan bakar tertentu yang lebih rendah, dan semua itu sesuai dengan kereta RS5 DTM Audi.

Enjinnya dipanggil Audi RC8 2.0 TFSI dan mampu menghasilkan 670hp dan tork 650Nm. Ini lebih dari enjin V8 yang diganti dan beratnya juga 85kg. Mengenai enjin perlumbaan, RC8 mungkin bukan pemegang rekod. Malah pada tahun 1960-an, BMW memperkenalkan enjin Formula 1 1.5 liter yang akhirnya diselaraskan untuk menghasilkan lebih daripada 1,000 kuasa kuda. Namun, apa yang istimewa dari mesin DTM ini ialah beberapa perkembangan yang mungkin berlaku untuk kenderaan pengeluaran pada masa akan datang.

Jadi, walaupun Audi keluar dari perlumbaan DTM, ada kemungkinan pengembangan RC8 tidak akan sia-sia. Para jurutera menghabiskan masa bertahun-tahun untuk membangunkan enjin perlumbaan ini dan untuk hanya aktif selama 2 musim di DTM agak membazir. Pasti, akan ada program perlumbaan pelanggan yang mungkin memanfaatkan motor, tetapi tujuan utamanya hilang. Mungkin kenderaan RS generasi akan datang mungkin melihat pengurangan kerana peraturan.

Ini kata Ulrich Baretzky, Ketua Pembangunan Enjin di Audi Motorsport:

“Kami menunjukkan beberapa pendekatan yang mudah-mudahan dapat menemui jalan masuk ke kenderaan jalan raya yang akan datang.”

Ini akan mencerminkan bagaimana teknologi TDI Audi turun dari perkembangan RDI TDI pemenang Le Mans mereka.

Fakta menarik mengenai enjin RC8:

  • enjin paling cekap dan berkuasa dalam sejarah DTM syarikat
  • Audi adalah satu-satunya pengeluar yang membuat kuota enjin 1.5 unit se kereta yang diperuntukkan oleh peraturan
  • Enjin DTM memiliki penggunaan bahan bakar spesifik yang sangat rendah, yang sekarang bergerak ke wilayah yang biasanya digunakan untuk mesin diesel
  • Sistem “Push-to-Pass” memintas sementara Fuel Flow Restrictor (FFR) dan memberikan tambahan 10 kg bahan bakar se jam untuk jangka waktu hingga lima saat, yang mengakibatkan peningkatan output sekitar 60 hp.
Previous post

Toyota Sambung Operasi Pemasangan di Bukit Raja

Next post

Model Alfa Romeo Quadrifoglio Giulia & Stelvio Dikemas Kini

Ross Hadi

Ross Hadi

14 tahun bikin burger, 21 tahun mengacara, 8 tahun borak kereta dan kini ... berkongsi sama!

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *