Uncategorized

Kajian Sejarah Honda Accord 1976

Generasi pertama yang sudah dilupakan.

Beberapa ketika sebelum tahun 1976, Honda Jepun ingin mencuba nasib dalam segmen kenderaan yang baru. Segmen yang Toyota, Mazda dan Datsun menikmati jualan yang laku.

Honda Motor baru melancarkan Honda Civic kompak pada tahun 1972 dan ia adalah satu kejayaan walaupun lebih mahal daripada Mazda Jumbo dan Datsun 1200. Toyota adalah peneraju segmen dengan Corolla. Honda memerlukan kereta yang lebih besar dan enjin yang lebih besar untuk menjadi global dan Accord dilahirkan.

1976 Honda Accord hatchback
1977 Honda Accord sedan CVCC
1976 Honda Accord front seats
1976 Honda Accord dashboard

Accord pertama Honda adalah hatchback dua pintu yang kelihatan anggun dan beratnya hanya 945kg. Ianya adalah kereta premium Honda, di atas Civic kecil dan ia dikuasai enjin empat silinder CVCC 68hp 1.6 liter generasi kedua Honda, 68hp. Ya, Honda melancarkan hatchback dua pintu pertama pada tahun 1976 dan kemudian pada tahun berikutnya pada tahun 1977, sedan itu tiba dengan ciri-ciri yang tidak pernah dilihat dalamn pesaing Jepun dan bahkan Eropah. Tidak lama selepas enjin 1.8 liter tiba dengan 94hp dan sebagai kereta paling ekonomik di segmennya, ia juga terpantas.

Ingatan terbaik kami mengenai Honda Accord ini ialah roda kemudi superlightnya, kotak gear 5-kelajuan super licin dengan klac ringan, dan pelepasan but jauh yang pada masa itu hanya dimiliki oleh kereta mewah. Terdapat ciri-ciri yang hadir dengan pesaingnya hanya dengan generasi berikutnya. Kualiti kabin hampir setara dengan Mercedes dan BMW pada masa itu dan Honda Accord ini disalut dengan baik yang bermaksud kabin yang lebih senyap dengan kelajuan melebihi 110km / jam.

Hari ini, kira-kira 44 tahun kemudian, hampir mustahil untuk mencari unit yang dihormati di jalan raya atau bahkan untuk dijual. Bandar kecil mungkin masih mempunyai satu atau dua unit dan mesti ada orang yang sudah bersara di suatu tempat di Malaysia dengan unit yang masih berjalan dan oleh itu mereka tidak bersedia berpisah dengannya.

Karat adalah musuh terbesarnya seperti mana semua kereta Jepun dari era itu. Lengkungan roda, penutup belakang atau penutup but, tiang ‘A’ dan bahagian ruang enjin akan berkarat seperti krim kracker dan selama bertahun-tahun pemilik yang rajin mungkin menghabiskan wang untuk membaiki badannya dan mengecatnya semula berkali-kali.

1976 Honda Accord on track
1977 Honda Accord sedan rear
1976 Honda Accord cabin
1976 Honda Accord hatchback cabin

Kotak gear automatik tersedia (tetapi tidak begitu popular di kalangan pembeli) dan ia adalah unit tiga kelajuan dan ia menghalang prestasi garis lurus (dan kemampuan menyalip). Manual lima kelajuan adalah yang dapat dimiliki, dengan pergeseran licin dan rasa yang baik. Pada asasnya, kotak manual cukup bagus dan klac cukup ringan sehingga tidak sukar untuk menukar gear anda sendiri. Walaupun hari ini dengan lalu lintas yang padat, ia adalah pemanduan yang mudah.

Tradisi Honda dengan suspensi lembut dan redaman minimum berterusan hingga akhir, jadi jangan mengharapkan kereta terasa responsif atau lincah hari ini. Kemudi cukup baik dan terdapat banyak goyang badan di selekoh, terutamanya jika anda tergesa-gesa. Pada masa ini, mana-mana Accord generasi pertama yang masih hidup semestinya berada di set peredam keenam mereka sekarang, jadi kalau bernasib baik, pemilik sebelumnya akan memasang sesuatu yang lebih baik daripada set OE. Perkara yang benar-benar terbaik dari Accord pertama ini ialah mereka dibeli oleh rakyat Malaysia yang konservatif yang menjaga mereka dan menyayangi mereka.

1976 Honda Accord hatchback rear

Penyalahgunaan fizikal jika ada berpunca dari anak lelaki remaja yang terlalu bersemangat dengan lesen baru. Harga bermula dari RM4,000 untuk kereta bersih dengan jarak kilometer di odometer agak banyak. Sebilangan penjual (dan beberapa peniaga) akan meminta hingga RM6,000 untuk versi mint dan kami berpendapat bahawa ini tidak terlalu banyak wang untuk sedikit sejarah.

Previous post

Penjualan Geely Kembali Pulih Bulan April Dengan 105,468 unit

Next post

Trak Pikap Proton Berdasarkan Geely Haoyue Oleh Theo Chin

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *