Bisnes

Jualan Kereta Di Malaysia Menyaksikan Penurunan 99.7% Kepada Hanya 141 Unit

Jangan risau dengan angka ini sehingga anda selesai membaca artikel ini.

Melihat kepada angka itu memang menakutkan tetapi kita harus faham bahawa penjualan rumah di Malaysia juga jatuh dalam tempoh sama jadi ianya sudah dijangka kerana Malaysia dan seluruh dunia, sedang mengalami masalah wabak. Bilik pameran kereta ditutup, Jabatan Pengangkutan Jalan ditutup dan Puspakom juga ditutup. Oleh itu, hampir mustahil untuk membeli kereta baru semasa ini.

Malaysia dan ASEAN tidak terkecuali dalam isu ini kerana sektor automotif Britain telah kehilangan £ 8 bilion akibat penutupan, dengan pendaftaran kereta baru turun 97.3 peratus pada bulan April tahun ini. Agensi automotif Britain SMMT mendakwa terdapat permintaan pelanggan terpendam yang akan dipenuhi dalam beberapa bulan mendatang.

Pembukaan semula Jabatan Pengangkutan Jalanraya (JPJ) Malaysia baru-baru ini setelah ditutup lama menyaksikan peningkatan aktiviti dari peniaga kereta terpakai, peniaga kereta baharu dan juga pengimport pasaran kelabu yang berusaha keras untuk menghabiskan kereta pra-pkp sebelum beberapa pembeli ini memutuskan untuk tidak mengambil kereta mereka yang baru dibeli atau sebelum pinjaman mereka diperiksa semula oleh institusi kewangan.

Tunggu angka penjualan bulan depan dan seperti negara-negara Asia lain yang telah dibuka, angka penjualan kereta baru kami akan meningkat dengan cepat. Ya, ia tidak akan kembali ke angka 2019 dan itu semestinya dapat difahami tetapi langkah ke atas akan berterusan seiring dengan kemajuan bulan dan ekonomi kita membangun semula.

Sama seperti krisis kewangan tahun 1997 hingga 1999, Bank Negara, penyelia sektor kewangan melonggarkan dasar monetari dengan mengurangkan kadar faedah secara beransur-ansur dari 11 peratus pada bulan Julai 1998 kepada 6 peratus pada bulan Mei 1999 dan 3 peratus pada bulan Disember 1999. Ini mendorong ekonomi kembali dan sektor automotif bangkit semula dan merupakan yang terkuat di rantau ini selama bertahun-tahun.

Kini perniagaan automotif Malaysia agak teruk buat masa ini dan sukar bagi pemain baru untuk terus berniaga dalam beberapa bulan hingga setahun ke hadapan. Sementara itu, peniaga kereta yang sudah mapan (import baru, terpakai, dan kelabu) yang telah membayar kos penyediaan bilik pameran dan mempunyai kemudahan lantai stok yang banyak dari bank-bank mungkin dapat ‘menghadapi’ ribut ekonomi yang akan datang.

Bagi persatuan kereta terpakai di Malaysia keadaannya sedikit berbeza kerana dipimpin oleh pemain besar yang telah menjalankan perniagaan selama beberapa dekad dan mereka kini bergabung untuk memastikan nilai stok mereka tidak merosot. Ia juga seperti kartel yang berfungsi untuk memastikan kelangsungan hidup mereka daripada kemungkinan besar. Pergerakan pasaran kereta terpakai dan baharu ke bawah adalah trend global dan otai kereta terpakai, seperti pemain harta tanah, tidak dapat mengubah trend ini.

Previous post

Tolong Jangan ‘Balik Kampung’ Tahun Ini Melalui Jalan ATAU Sungai

Next post

Koenigsegg Bangga Dengan Tempat Duduk Dalam Regera Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *