Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Bahaya Yang Perlu Diawasi Pemandu Trak Pikap

Trak pikap sering dipandang sebagai cara yang agak berpatutan untuk pelanggan kereta harian untuk masuk ke dalam kenderaan off-road yang kuat dan teguh. Sebenarnya, kebanyakan bahan pemasaran akan cuba meyakinkan anda bahawa dengan trak pikap di garaj anda, anda akhirnya akan mempunyai kenderaan yang betul-betul boleh “ke sana ke sini”. Secara teori, ini benar – kebanyakan pikap dilengkapi dengan kotak gear jarak rendah dan drivetrains pacuan 4 roda, serta teknologi off-road yang serius seperti Hill Descent Control. Tetapi itu tidak menjadikan mereka lebih teguh atau lebih selamat untuk memandu di jalan biasa. Sebenarnya, tidak seperti kebanyakan kereta baru lain yang berharga di bawah RM150,000, trak pikap adalah berpacuan roda belakang secara default. Itu bererti terdapat daya penggerak yang mengirimkan kuasa dari transmisi ke gandar belakang sepanjang kenderaan, dan itu menimbulkan bahaya yang tidak difikirkan oleh kebanyakan kita.

Kami baru-baru ini menjumpai gambar yang dimuat naik pada tahun 2017 di entri forum Thailand. Foto-foto ini menunjukkan sebuah trak pikap yang terbalik yang kelihatan seperti jaring ikan atau bahan sintetik berserat yang terjerat di batang pacuan roda. Forum berpendapat bahawa lori trak melintasi bahan ini di jalan, ia terjerat di poros pacuan dan menyebabkan roda pacuan belakang terkunci. Ini sama seperti menarik brek tangan dengan kuat semasa memandu.

Kita semua telah melalui situasi di mana kita harus memutuskan sama ada utuk memandu terus ke atas objek di jalan atau, mengelakkannya. Selalunya, ini adalah keputusan sekelip mata dan kita semua akan bertindak balas secara berbeza. Tetapi katakan anda seorang pemandu trak yang nampak bahan serat plastik yang anda rasa tidak berbahaya ini di jalan raya, tidak sukar untuk membuat anggapan bahawa dengan pikap anda yang besar, kuat dan tinggi itu anda akan memandu atasnya dengan angappan ianya tidak ada hal. Lagi pun, kebanyakan pikap dibina untuk tahan segala jenis kekasaran atas permukaan yang jauh lebih keras.

Ternyata ini tidak betul. Sudah tentu, keadaan yang serupa boleh berlaku dengan kenderaan pacuan roda depan. Tetapi tidak mungkin tersangkut di salah satu poros pacuan yang lebih pendek, kerana biasanya akan disekat oleh komponen suspensi seperti lengan kawalan bawah. Sebilangan besar trak pikap yang dijual di Malaysia mempunyai Hotchkiss Drive seperti ini dengan batang pacuan yang panjang dan terdedah sepanjang kenderaan.

Sudah tentu, bukan saja trak pikap yang harus berhati-hati dengan bahaya seperti ini. SUV pacuan semua roda, pacuan roda belakang atau sedan sukan AWD, bahkan dengan SUV / MPV pacuan roda belakang seperti Toyota Avanza, Toyota Innova, Perodua Aruz – semuanya mempunyai poros pacuan yang memindahkan tenaga dari depan ke belakang kenderaan.

Tetapi sebab kami menyebut pemandu trak pikap secara khusus adalah kerana, trak ini sering memberi perasaan keselamatan yang terlebih kepada pemandu. Beberapa pemilik akan menyalahgunakan tork tinggi enjin dan saiz kenderaan ini untuk memandu lebih keras dan lebih pantas daripada yang sepatutnya. Amatlah tidak digalakan apabila hanya sedikit serat plastik bodoh cukup untuk menjatuhkan kesemuanya.

Previous post

Pusat Servis Toyota dan Lexus Dalam Kawasan PKPB Sambung Operasi

Next post

Toyota Sudah Menjual 15 JUTA Hibrid Sejak 1997

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *