Bisnes

Industri Automotif Inggeris Bermasalah Besar … Sekali Lagi

Industri automotif Inggeris nampaknya selalu tergugat dan pandemik koronavirus ini membuktikan tidak ada yang berubah untuk industri automotif negara pulau itu. Sambil jenama British milik Jerman seperti Lotus, MINI, Rolls Royce, dan Bentley nampaknya ok di bawah Geely, BMW Group, dan VW Group, perkara yang sama tidak dapat dikatakan mengenai beberapa marque Britain yang lain. Marque Jepun dengan kilang pengeluaran utama di UK seperti Honda, Nissan, dan Toyota agak sunyi selama krisis ini.

Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover memang sudah tidak berapa maju beberapa tahun kebelakangan ini, dan pandemik koronavirus hanya menjadikan keadaan lebih buruk bagi jenama tersebut. Beberapa hari yang lalu, Sky News melaporkan bahawa Jaguar Land Rover meminta pinjaman lebih dari £ 1 bilion dari kerajaan Britain untuk mendapatkannya melalui krisis COVID-19. JLR dimiliki oleh Tata Motors dengan anak syarikatnya di China dimiliki bersama oleh Chery Motors. Jaguar Land Rover mempunyai sekitar 38,000 kakitangan di lokasi produksi Castle Bromwich, Solihull, dan Halewood mereka.

McLaren Automotive

McLaren Automotive juga tidak begitu baik. Jenama itu mungkin perlu menyemak semula strategi Track25nya kerana pelancaran masa depan kelihatan terganggu oleh penurunan penjualan global. Pada pertengahan Mei, BBC mengatakan syarikat itu bersedia menggadaikan kilang Woking mereka dan bahkan koleksi kenderaan bersejarah mereka sebagai pertukaran dengan pinjaman AS $ 365 juta. Kini dikatakan bahawa syarikat akan mengurangkan operasinya dengan memecat 1.200 pekerja, kebanyakannya di UK.

Aston Martin

Marque Inggeris lain yang gonyang sekarang ialah Aston Martin. Mereka mencatat kerugian sekitar £ 119 juta. Pada akhir April, jutawan Kanada Lawrence Stroll mendapatkan 20% bahagian saham jenama itu. Setelah beberapa kali di belakang tabir, diputuskan bahawa Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan Dr. Andy Palmer akan digantikan oleh Tobias Moers sebagai CEO. Tobias Moers meninggalkan pekerjaannya di Mercedes-AMG, di mana dia menghabiskan 7 tahun terakhir menggandakan portfolio produk dan empat kali ganda penjualan.

Mengenai Industri Automotif British

  • Pada tahun 2018, perolehannya bernilai £ 82 bilion dan menghasilkan nilai £ 18.6 bilion kepada ekonomi UK
  • Kira-kira 1.5 juta kenderaan penumpang dan 85,000 kenderaan komersial dibuat di UK setiap tahun
  • 168,000 secara langsung dan 823,000 secara tidak langsung bekerja dalam industri automotif di sana
  • UK mula menjadi pengeluar automobil ke-2 terbesar di dunia pada tahun 1950 hingga yang ke-12 terbesar pada tahun 2008
Previous post

Model Pengganti Nissan 370Z Muncul Dalam Video Teaser

Next post

Volvo XC40 Recharge Dijual Di UK Dengan Harga RM283,800

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *