Berita Auto

BMW Harus Terus Membekalkan Enjin E30 M3 Kepada Pengumpul

Produksi enjin ikonik ini harus dihidupkan semula.

Sekiranya terdapat ” hall of fame enjin ”, maka enjin BMW E30 M3 harus berada di tengah-tengah tingkat pertama dengan beberapa enjin kuasa 6 dan 8 silinder terbaik di dunia.

Enjin 4-silinder 2.3 liter yang sangat dicari ini adalah produk jurutera sukan permotoran BMW ‘M’. Tanya mana-mana peminat BMW E30 semasa dan mereka semua mahukan enjin yang dibina dengan ketepatan ini di bawah penutup mesin berharga mereka.

Alat ganti terpakai

Penjual kereta potong akan menekan pembeli untuk enjin M3 separuh siap dan enjin yang dibina semula boleh menelan belanja sebanyak coupe E30 tork.

Ini saja sudah cukup memotivasi pengurusan BMW di Munich untuk mempertimbangkan penubuhan bahagian enjin (atau sekurang-kurangnya menjual acuan dan pengetahuan kepada pembangun enjin ASEAN untuk menghasilkan) untuk memberikan versi baru enjin M3 2.3 liter ini untuk pasaran secondhand. Abaikan keperluan untuk memenuhi piawaian pelepasan, hanya jual mesin E30 M3 seperti yang dikeluarkan baharu pada tahun 1986.

BMW M3 E30 model engine

Enjin Asal

Unit empat silinder 2.3 liter dengan teknologi empat injap ini menghasilkan 200hp yang mengagumkan (ingat yang ini pada tahun 1986) dan memecut coupe E30 yang beratnya hanya 1.200 kilogram, dari 0 hingga 100 km / jam hanya dalam jarak 6.7 saat. Kelajuan tertinggi adalah 235 km / j yang mengagumkan.

Hari ini, kira-kira 34 tahun kemudian, rata-rata pemilik BMW E30 di dunia ini dibebani dengan barang aftermarket untuk ditambahkan ke enjin yang ada untuk meningkatkan output kuasanya dan untuk mencuba dan mendapatkan bunyi ‘M3’. Walau bagaimanapun, ia tidak seperti M3 yang asli dan harganya terus meningkat dengan setiap lawatan ke tuner aftermarket.

Pilihan

Dalam 4-5 tahun kebelakangan ini, harga permintaan bagi BMW M3 1986-1988 dalam keadaan mint telah meningkat dari RM90,000 yang tinggi menjadi gila sehingga RM150,000 – RM480,000. Inilah sebabnya mengapa stok E30 coupe, dari 318i 4-silinder hingga yang paling diingini 325i menjadi barang pengumpul moden. Sebilangan besar pemilik mahukan mesin dan kotak gear 2.3-liter ‘M’ yang tala dan kotak gear yang mereka lakukan peningkatan fizikal yang diperlukan untuk memenuhi keperluan mereka dengan baki bank yang ada.

BMW M3 E30 model

Fakta

E30 BMW M3 beratnya hanya 1200 kilogram tanpa muatan pada skala dan dengan itu ia tetap ringan sporty. Nisbah berat-ke-kuasa adalah 6.15 kilogram yang mengagumkan untuk setiap 1 hp yang pada masa itu adalah angka yang sangat mengagumkan dan bahkan mengikut standard hari ini, ia mencabar banyak kereta moden. Ini terutama disebabkan oleh penggunaan komponen plastik. Walaupun bodi termasuk penutup roda lebar terbuat dari logam sesuai dengan tradisi, bumper depan, dan belakang, dan kusen sisi, penutup but dan spoiler plastik.

BMW M3 E30 model engine

Previous post

Dahlah Ford Mustang Ini Jarang Apatah Lagi Yang Kemalangan

Next post

Pusat Servis Perodua Terpilih Kembali Beroperasi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *